Αν θα έθετα την ερώτηση αυτή σε
κοινό είμαι σίγουρος ότι οι περισσότερες απαντήσεις που θα έπαιρνα θα ήταν
ποικίλες και πιστέψτε με, τόσο διαφορετικές η μια από την άλλη. Ίσως, το μόνο
κοινό που θα είχαν, θα ήταν η ετυμολογία της λέξης, ότι η φιλοσοφία είναι για
παράδειγμα η φιλία, δηλαδή η αγάπη, για τη σοφία. Όμως αυτό δεν λέει τίποτα
αφού και στη «σοφία» ο καθένας θα έδινε μια διαφορετική ερμηνεία. Αυτή η
σχετικότητα των εννοιών δημιουργεί παρανοήσεις. Οι έννοιες για την ίδια λέξη
είναι πολλές και διαφορετικά τις αντιλαμβάνεται ο καθένας, γιατί ο καθένας
σκέπτεται διαφορετικά. Γι’ αυτό και στην αρχαία ελληνική οι διάφορες
φιλοσοφικές σχολές ονομάστηκαν «αιρέσεις». Αίρεση σημαίνει τρόπος του
σκέπτεσαι, προαίρεση, σχολή.
Ο Επίκουρος τόνιζε ότι, ανάμεσα
στους συνομιλητές, για κάθε λέξη πρέπει να αποδίδουμε την ίδια έννοια
διαφορετικά δεν θα μπορούμε να συνεννοηθούμε.
Δεν είχε άδικο. Οι περισσότερες
παρανοήσεις γίνονται επειδή δεν τηρούμε αυτόν τον κανόνα, ακόμα κι όταν λέμε τα
ίδια πράγματα και διαφορετικά τα εννοούμε ή εννοούμε τα ίδια και με
διαφορετικές λέξεις τα αποδίδουμε.
Ας πάρουμε για παράδειγμα τη λέξη
«σοφία» που αναφέραμε πιο πάνω. Κάποιοι θα μπορούσαν να αντικαταστήσουν τη λέξη
«σοφία» με την «αλήθεια» δηλώνοντας ότι φιλοσοφία είναι η αγάπη, η αναζήτηση
δηλαδή της αλήθειας. Όμως τι είναι αλήθεια; Σίγουρα και εδώ έχουμε μία σχετική
έννοια. Διαφορετικά αντιλαμβάνεται ο καθένας την αλήθεια ή μήπως έχω άδικο;
Η γνώμη του καθένα είναι
διαφορετική και σύμφωνη με τον τρόπο που σκέπτεται, τη σχολή δηλαδή που
ακολουθεί, βλέπει το ίδιο πράγμα από διαφορετική γωνία και η επικοινωνία μας
γίνεται πολλές φορές από δύσκολη μέχρι ακατανόητη. Και επειδή οι γνώμες με το
χρόνο αλλάζουν γι αυτό συνεχώς επισημαίνω ότι η γνώμη μας γι αυτό δηλαδή που
θεωρούμε αληθινό, είναι όχι μόνο σχετικό αλλά και ιστορικά καθορισμένο. Οι
αναγνώστες του blog το ξέρουν καλά αυτό. Όσοι δεν
αντιλαμβάνονται τι λέμε ας ρίξουν μια ματιά εδώ «Τι είναι η αλήθεια;»
Ακριβώς αυτή η θέση, φιλοσοφικά,
με καθιστά απέναντι σε κάθε δόγμα.
Τι είναι όμως δόγμα;
Η απόλυτη γνώμη! Η γνώμη που στο
χρόνο παραμένει πάντα η ίδια είναι αναχρονιστική και ξεπερασμένη και γι’ αυτό
ακριβώς είναι αυθαίρετη!
Η αλήθεια είναι ζωντανή και γι
αυτό είναι σχετική και ιστορικά καθορισμένη. Κάθε μέρα εμπλουτίζεται με νέα
στοιχεία, με νέες αναλύσεις, από το δάσκαλο στο μαθητή και μέρα με τη μέρα
γίνεται όλο και πληρέστερη, αποβάλλοντας κάτι που θεωρήθηκε λανθασμένα στο
παρελθόν ή εισάγοντας νέα στοιχεία εμπλουτίζοντας το περιεχόμενό της στο
διηνεκές.
Ας δώσουμε και έναν ορισμό για την
έννοια: Σαν σκέψη, είναι το ανώτερο προϊόν του εγκεφάλου που αντανακλά
γενικευμένα τα αντικείμενα και τα φαινόμενα της πραγματικότητας. Μέσω των
εννοιών λοιπόν, σκεπτόμενοι, απεικονίζουμε γραπτά ή σε γλωσσική μορφή την
πραγματικότητα του κόσμου και αυτό ακριβώς είναι που σηματοδοτεί την ακριβολογία
των εννοιών.
Μμ, αυτός ο διαλογισμός πιο πάνω
μου φαίνεται βοηθάει προκειμένου να αντιληφτούμε, μέσω της σοφίας και της
αλήθειας, της αίρεσης και του δόγματος, της γνώμης και της γνώσης, τι είναι
φιλοσοφία.
Πολλοί νομίζουν ότι η φιλοσοφία
είναι οι όμορφες φράσεις, όπως «αγάπη σημαίνει να μην αναγκαστείς να
ζητήσεις ποτέ συγνώμη» ή «τα δάκρυα είναι σαν τα διαμάντια, γι’ αυτό μην
τα χαρίζεις σε όσους δεν τ’ αξίζουν».
Όχι, όχι!
Η φιλοσοφία είναι άλλο πράγμα.
Πριν δώσουμε έναν γενικό ορισμό,
ας πούμε και δυο λόγια για τη γέννηση της φιλοσοφίας.
Από την εποχή του Διογένη Λαέρτιου
είχε τεθεί το ερώτημα. Στους «Βίους φιλοσόφων» ο Διογένης έγραφε: για όσους δεν
έχουν αντιληφθεί η φιλοσοφία στην Ελλάδα γεννήθηκε και οι ξένοι πλανώνται αν
έχουν διαφορετική γνώμη αφού ακόμα και το όνομά της, στη γλώσσα τους αδυνατούν
να αλλάξουν. Επίσης πρέπει να ξέρουν ότι τα επιτεύγματα των Ελλήνων χάρη της
φιλοσοφίας τους επιτεύχθηκαν. Οι έλληνες πρώτο φιλόσοφο θεωρούσαν τον
Αναξίμανδρο (610-540) που ήταν μαθητής ενός εκ των επτά σοφών της αρχαιότητας
του Θαλή του Ίωνα από τη Μίλητο (624-547).
Ο Θαλής ήταν εμπνευστής της
γεωμετρίας και της αστρονομίας ενώ ο Αναξίμανδρος διάδοχος της πρώτης
Φιλοσοφικής Σχολής των Φυσιοκρατών (Υλιστών) που θεωρούσε πρώτη αρχή του κόσμου
το Άπειρο, σαν απροσδιόριστη ύλη που ήταν αγέννητη, άφθαρτη και αθάνατη που
βρίσκεται σε αιώνια και αδιάκοπη κίνηση. Ο Ηράκλειτος (540-480) έμεινε στην
αιωνιότητα με την περίφημη φράση του που σαν αξίωμα και σήμερα χρησιμοποιούμε.
Ναι, «τα πάντα ρει» και σ’ αυτό κανένας δεν διαφωνεί!
Δεν χρειάζεται νομίζω να πούμε τίποτε περισσότερο. Οι
πρώτες αρχές, σαν αξιώματα, που σήμερα η Επιστήμη χρησιμοποιεί, από τότε είχαν
μπει.
Τώρα μπορούμε, νομίζω, να δώσουμε ένα γενικό ορισμό, τι
εννοούμε φιλοσοφία, χωρίς να παρεκκλίνουμε εννοιολογικά από εκείνους που πρώτοι
προσπάθησαν να πάρουν απαντήσεις ρωτώντας, όχι το Ιερατείο ως έκαναν οι ποιητές
των μύθων, αλλά από τη φύση την ίδια, περνώντας ομαλά από το μύθο στο λόγο και
τη σοφία της φύσης, του όλου δηλαδή, αυτό που λέμε αντικειμενική
πραγματικότητα.
Φιλοσοφία είναι η προσπάθεια
του ανθρώπου να ανακαλύψει την αλήθεια των όντων (αυτών που υπάρχουν δηλαδή)
και των φαινομένων της πραγματικότητας.
Επίσης πρέπει να γνωρίζουμε ότι η επιστήμη είναι εκείνη που μελετά το σύνολο
των φαινομένων της ύλης σε σχέση με την κίνηση και τις διάφορες μορφές των
μετατροπών της.
Ανάμεσα στους δυο αυτούς ορισμούς
φαίνεται μία ουσιαστική σύνδεση όπου η επιστήμη και η φιλοσοφία συνδέονται,
γιατί η μια στηρίζει την άλλη. Αν ανάμεσα στις δύο χαθεί αυτή η σχέση τότε
σημαίνει ότι η μια από τις δυο διατυπώνεται
λανθασμένα. Η φιλοσοφία, που μπορεί αυτό να το κάνει καλύτερα, είναι
ο Διαλεκτικός Υλισμός.
Από την αρχαιότητα, όταν ο
άνθρωπος αποφάσισε να φιλοσοφήσει, φιλοσόφησε υλιστικά (φυσιοκρατικά)
προσπαθώντας να εξηγήσει τον κόσμο. Οι πρώτοι Έλληνες στοχαστές της
Φυσιοκρατικής σχολής της Μιλήτου απομυθοποίησαν τον κόσμο δίνοντας εξηγήσεις
θεμελιώνοντας έτσι την πρώτη θεωρητική γνώση. Έκτοτε η φιλοσοφική σκέψη, όταν είναι
επιστημονική, τεκμηριώνει το επιστημονικό πείραμα και η επιστήμη με τη σειρά
της επιβεβαιώνει το φιλοσοφικό στοχασμό. Ο ένας
δηλαδή συμπληρώνει τον άλλον. Οι Επιστήμες γεννούν τις επιστημονικές έννοιες με
το πείραμα ή με την εξήγηση του φαινομένου και η φιλοσοφία αναλύει σε βάθος τις
έννοιες που χρησιμοποιεί η επιστήμη.
Αυτός είναι ο λόγος που στο blog αυτό με τόσο ζήλο προσπαθώ να συνδέσω τη φιλοσοφία με την
επιστήμη. Όμως, όπως και πιο πάνω αναφέρθηκε, ανάμεσα στις σχολές που αυτό
μπορεί να το κάνει καλύτερα, μόνο μία μπορεί: ο Διαλεκτικός Υλισμός, γιατί μόνο
αυτός απορρίπτει τις Ιδεαλιστικές σχολές που βρίσκονται σε ολοκληρωτική
αντίθεση με την επιστημονική νομιμότητα. Για να αντιληφθεί κανείς τις
ουσιαστικές και καθολικές αντιθέσεις ανάμεσα στον Υλισμό και Ιδεαλισμό πρέπει
να αναγνωρίσει αυτό που στη φιλοσοφία λέγεται «Βασικό ζήτημα (ή πρόβλημα) της
φιλοσοφίας. Περισσότερα για το θέμα αυτό, για να μην επαναλαμβάνομαι εδώ: Τα δυο στρατόπεδα της φιλοσοφίας.
Να μερικά ψήγματα που έχουν ειδικό
βάρος στην έρευνά μας:
Η φιλοσοφία δεν είναι φλυαρία περί ανέμων και υδάτων που
εντυπωσιάζουν με ωραίες φάσεις τον αναζητητή της αλήθειας.
Όταν φιλοσοφούμε κυρίως πρέπει να
αναφερόμαστε στην αντικειμενικότητα του κόσμου μας. Γι αυτό πρέπει να
γνωρίζουμε ότι η φιλοσοφία και η επιστήμη συνδέονται στενά και γι αυτό
πρέπει να έχουν κυρίως πρακτική αξία.
Ο κόσμος μας είναι υλικός.
Η ύπαρξη αναφέρεται στο «είναι»,
το πνεύμα στη «νόηση» έχοντας πάντα υπ όψιν ότι το πνεύμα είναι παράγωγο της
ύλης. Η γνώση λοιπόν και η πρακτική, αποτελεί την άμεση απόδειξη ότι ο
κόσμος μας είναι αντικειμενικός και υπάρχει ανεξάρτητα από εμάς.
Γι αυτό αναγκαίο είναι να γνωρίζουμε ότι το Είναι
ταυτίζεται με τη Φύση.
Ο κόσμος μας γίνεται γνωστός με τη βοήθεια, όχι μόνον των
περιορισμένων αισθητηρίων μας, αλλά και μέσω των επιστημονικών οργάνων. Και
αυτών που ανακαλύψαμε και εκείνων που θα ανακαλυφτούν στο μέλλον. Γι’ αυτό και η
γνώση ή αυτό που σήμερα αναγνωρίζουμε σαν αληθές είναι, όχι μόνο σχετικό,
άλλα και ιστορικά καθορισμένο και δεν αποκτιέται μόνο με τη μάθηση αλλά
μέσω της πρακτικής γίνεται οργανικό στοιχείο της ανθρώπινης δραστηριότητας!
Αυτός είναι ο λόγος που η γνώση αποκομμένη από την
πρακτική γίνεται το πολύ - πολύ μία φιλολογία ή καλύτερα μία ανούσια
ιδεαλιστική φιλοσοφία.
Ο Ιδεαλισμός βρίσκεται σε μεγαλειώδη αντίφαση με την
αντικειμενικότητα του κόσμου μας. Δεν είναι τίποτα περισσότερο από μια
φλυαρία που μας αλλοτριώνει, παραμορφώνοντας τον κόσμο μας αντιστρέφοντας τη
λογική.
Η φιλοσοφία αναλύει και διατυπώνει τους γενικούς νόμους
της κίνησης της ύλης. Η επιστήμη εξιχνιάζει τους νόμους του ειδικού που
αποτελούν μία αδιάσπαστη ενότητα, την ενότητα του γενικού με το ειδικό, τη
θεωρία δηλαδή με την πράξη. Έτσι, η φιλοσοφία ερμηνεύει ολόκληρη την ιστορική
πορεία της επιστήμης και μέσα από τη Διαλεκτική καταφέρνει να ξεπεράσει τους
φιλοσοφικούς σκοπέλους των επιστημολογικών σφαλμάτων που συχνά εμφανίζονται
στην πορεία για την κατανόηση της φύσης και του κόσμου γενικότερα.
Ο κόσμος μας στην κυριολεξία
βρίσκεται σε ένα αέναο γίγνεσθαι.
«Τα πάντα ρει» έλεγε ο Ηράκλειτος και η αλήθεια αυτή είναι τόσο σωστή που
η επιστήμη στην γενικότητα αυτή στηρίχτηκε ώστε η Διαλεκτική να γίνει η έκφραση
της κίνησης της πραγματικότητας. Η φύση διαρκώς αλλάζει. Η μια μορφή της
ύλης περνά σε άλλη, συνεχώς κινείται και μετασχηματίζεται.
Τίποτε δεν χάνεται, όπως και
τίποτα από το τίποτε δεν γεννιέται. Ακόμα
και σήμερα, επιστημονικά σαν αρχή, στηριζόμαστε στην διατήρηση της ενέργειας
και φιλοσοφικά, σαν αξίωμα, δεχόμαστε την αφθαρσία της ύλης.
Ναι, ο κόσμος μας είναι αντικειμενικός, η ύλη
αυθύπαρκτη και ο χρόνος άπειρος, χωρίς αρχή και τέλος.
Η ζωή, αποτέλεσμα μακροχρόνιων χημικών αντιδράσεων και
διαδικασιών της ανόργανης ύλης, κατάφερε να αυτοοργανωθεί σε πολυσύνθετους
οργανισμούς, δίνοντας αντίγραφα του εαυτού της.
Πράγματι, η διαλεκτική σχέση του «δυνάμει
και του ενεργεία» δείχνουν ότι η ύλη μπορεί να αυτοοργανώνεται όλο
και πιο πολύ, σε μία ανεξάντλητη πολυμορφία, που το εξελικτικό της αποτέλεσμα
αδυνατούμε και να φανταστούμε.
Γι αυτό ακριβώς πιστεύουμε ότι η συνείδηση, ο νους, το
πνεύμα δηλαδή, σαν δραστηριότητα του εγκεφάλου, είναι παράγωγο της ύλης.
Η ζωή και η συνείδηση, πρέπει να το αντιληφθούμε καλά,
δεν προϋποθέτουν κανένα δημιουργό.
Από τη στιγμή που διαμορφώνονται
οι συνθήκες εκείνες που ευνοούν τη ζωή, η ζωή αναπόφευκτα θα εμφανισθεί!
Η ζωή, με τη σειρά της, θα επηρεάσει το περιβάλλον και αυτό με τη σειρά του θα
γεννήσει νέες μορφές ζωής.
Μέσω της φυλογένεσης θα
εμφανιστούν νέα είδη. Ο ανταγωνισμός θα εξαφανίσει τα περισσότερα, όμως οι
νικητές θα επιβιώσουν και θα εξελιχθούν!
Μέσα από τις λίγες αυτές γραμμές θέλω να δείξω ότι η
ύλη συνεχώς κινείται. Αυτοοργανώνεται. Εμφανίζονται και
εξαφανίζονται ποικίλες μορφές που και αυτές είναι ιστορικά καθορισμένες. Τίποτε
δεν γεννήθηκε όπως το ξέρουμε. Τίποτε δεν θα χαθεί χωρίς να προκαλέσει ένα νέο
συμβάν.
Το παλιό διαδέχεται το καινούριο. Ο κόσμος συνεχώς αλλάζει
σε ένα αέναο γίγνεσθαι.
Οι νόμοι είναι αυστηροί σαν τα μαθηματικά, όμως κι
αυτοί σαν ενδογενής δυνατότητα της ύλης, δημιουργημένοι από την αναγκαιότητα
της φύσης.
Έκφραση του τυχαίου και του αναγκαίου είναι ο κόσμος μας
και η εξέλιξη μια στιγμή της αέναης νομοτελειακής κίνησης στον κόσμο της
αντικειμενικής πραγματικότητας.
Τέτοια είναι η Διαλεκτική
Φιλοσοφία στην οποία βρίσκουμε την αρμονική συνύπαρξη των αντιθέτων.
Η έκφραση της ενότητας και της πάλης των αντιθέτων είναι η ουσία της
Διαλεκτικής!
31 σχόλια:
Καταρχήν , εύγε Έλλην για την ανάρτηση σου !!
Σας παραθέτω μια ολόκληρη ανάρτηση μου.
Πρώτα πρέπει να ξεχωρίσουμε την έννοια της γνώσης από της σοφίας ,η γνώση είναι πιο κοντά στον όρο επιστήμη δηλαδή του συμπεράσματος μέσο της αναζήτησης ενώ σοφία είναι η συνεχής αναζήτηση και ο προβληματισμός για τα πάντα αν και για τους προγόνους μας , σοφία επίσης είναι και η γνώση που έρχεται έτοιμη από ανώτερα όντα .
Το λέω αυτό γιατί πολλοί θρησκευτικοί θεωρούν έναν φιλόσοφο ως ένα άτομο στενόμυαλο που για κάθε του βήμα θέλει αποδείξεις και δεν μπορεί να δει πιο ανοιχτά και πιο πνευματικά ,αυτή ίσως να ήταν μια περιγραφή ενός επιστήμονα ή φίλο της γνώσης και όχι ένα φίλο της σοφίας , τα πρώτα βέβαια οι θρησκευτικοί τα διαδίδουν όχι πάντα από άγνοια αλλά και επίτηδες , ενώ βέβαια η φιλοσοφία είναι ανώτερη από οτιδήποτε ακόμα και από τον θεό γιατί ακόμα και ο θεός χωρίς την φιλοσοφική συνεχή αναζήτηση θα σταματήσει να κινείτε και θα φτάσει την τελειότητα για αυτόν άρα το σταμάτημα δηλαδή την ανυπαρξία .
Φιλοσοφήσετε λίγο και φανταστείτε , μείνετε ακίνητοι και προσπαθήστε να σκεφτείτε τι θα γινόταν αν ένα όν έφτανε στην απόλυτη τελειότητα , το τέλειο δεν έχει την παραμικρή ανάγκη να κάνει οτιδήποτε άρα δεν υπάρχει , δηλαδή το τέλειο τι μπορεί να κάνει , ας πούμε να κάνει κάτι για ευχαρίστηση , δεν γίνετε αφού είναι πλήρες από αισθήματα αφού είναι το τέλειο , ας πούμε να ασχοληθεί με ένα όν δίπλα του για να το βοηθήσει μα αφού θα είναι το τέλειο άρα είναι ο απόλυτος θεός άρα αυτό το ον είναι κομμάτι του και σε τι θα το βοηθήσει αφού είναι κομμάτι του άρα είναι τέλειο αφού ο ίδιος έχει φτάσει την τελειότητα , προκαλώ να μου βρει κάποιος κάτι που μπορεί να κάνει αυτό το ΟΝ στο επόμενο δευτερόλεπτο μετά που θα επιτύχει την απόλυτη τελειότητα .
Τελειότητα = ανυπαρξία.
η συνέχεια στο επόμενο μήνυμα
-------------
Φιλοσοφω
http://filosofv.blogspot.com/
Το σχόλιο μου είναι μία καθαρά προσωπική , φιλοσοφική και ερασιτεχνική άποψη και δεν φέρει καμία δημοσιογραφική ή επιστημονική τεκμηρίωση ,
αν σας κινήσουν το ενδιαφέρον αυτά που γράφω μη τα δεχτείτε χωρίς να τα ψάξετε μόνοι σας , μπορεί να είναι όλα λανθασμένα .
Άρα λοιπόν ανώτερο όλων είναι η φιλοσοφία γιατί είναι το μόνο που ψάχνει ασταμάτητα για την τελειότητα αλλά έχει τόση δύναμη ελεύθερης σκέψης , αναζήτησης και αμφισβήτηση που μας προστατεύει ώστε να μην την πιάσουμε ποτέ (την τελειότητα ) .
Φυσικά όταν λέω ΟΛΟΝ δεν εννοώ τον θεό από κάποια θρησκεία που αυτοί ή δεν υπήρξαν ή υπήρξαν και ήταν θεοί σε σχέση με εμάς αλλά φυσικά δεν ήταν το ΟΛΟΝ , γιατί είμαστε όλοι κομμάτια του άρα τι θέλουμε να πούμε ότι μια στιγμή τον έπιασε να προτιμάει κάποια κομμάτια του ( ισραηλίτες ) και να μισεί κάποια άλλα (αιγυπτίους )ή να ξεχωρίζει το ίδιο του το σώμα ( που είναι όλες οι ψυχές μας ) σε πιστούς και άπιστους .
Ενώ μια κατώτερη θεότητα που δεν ελέγχει τα πάντα και για λόγους που δεν μπορώ να ξέρω μπορεί να έχει τις παραπάνω προτιμήσεις και διακρίσεις και να προτρέπει κάποια όντα να κάνουν το θέλημα του για τους δικού του λόγους .
Για αυτό αν υπήρχαν βέβαια και οι μεν και οι δε , οι Ελληνες θεοί ξεχώριζαν από αυτούς των σημερινών θρησκειών γιατί δεν μας απειλούσαν ότι αν δεν τηρούμε κάποιο συγκριμένο ιερό βιβλίο θα πάμε στην κόλαση , αλλά απλά μας πρόσφεραν δώρα σοφίας δηλαδή ας πούμε η Δήμητρα μας δίδαξε γεωργία η Αθηνά την φιλοσοφία κ.τ.λ και ποτέ δεν μας κορόιδεψαν ότι είναι το ΟΛΟΝ γιατί μας έδειχναν και ελαττώματα τους , για να σκεφτούμε τι δώρα έχουν δώσει οι σημερινοί θεοί και μη μου πείτε την αγάπη γιατί η αγάπη δεν ανακαλύφθηκε τότε υπήρχε και πριν , να σας δώσω ένα από τα δελφικά παραγγέλματα <>.
Ξέφυγα λίγο
Ευχαριστώ!!!
--------------
Φιλοσοφω
http://filosofv.blogspot.com/
ΕΛΛΗΝ ΟΝΟΜΑ
http://ellhnonoma.blogspot.com/
ΕΛΛΗΝ ΖΩΗ
http://ellhn-zwh.blogspot.com/
Ο παικτης.τυχερα παιχνιδια και οχι μονο.
http://paikths.blogspot.com/
φωτογραφιες ζωης
http://fwtografieszwhs.blogspot.com/
Ο θετικός ο αρνητικός και Ο ουδέτερος
http://uet-arn-oud.blogspot.com/
Παράξενα που χρειάζονται απαντήσεις
http://paraxena-pou.blogspot.com/
Το σχόλιο μου είναι μία καθαρά προσωπική , φιλοσοφική και ερασιτεχνική άποψη και δεν φέρει καμία δημοσιογραφική ή επιστημονική τεκμηρίωση ,
αν σας κινήσουν το ενδιαφέρον αυτά που γράφω μη τα δεχτείτε χωρίς να τα ψάξετε μόνοι σας , μπορεί να είναι όλα λανθασμένα .
Ευχαριστώ Ηλία για την ανάρτησή σου, όμως είναι πλεονασμός να την αντιγράφεις σαν σχόλιο σε ένα άλλο blog. Αρκούσε απλά μια διεύθυνση όπου θα την διαβάζαμε από το blog σου. Εν πάση περιπτώσει από τα γραφόμενα φαίνεται ο ενθουσιασμός σου ο οποίος παραμένει ιδεαλιστικός. Σίγουρα οι πολυθεϊστικές θρησκείες είναι ανώτερες των αποκαλυπτικών γιατί εκτός του ότι κρύβουν διδάγματα για τον άνθρωπο διδάσκουν κυρίως αρετές για την ζωή. Όμως μέχρι εκεί! Ο ιδεαλισμός είναι κατακριτέος όχι μόνο στις αποκαλυπτικές θρησκείες, αλλά όπου εμφανίζεται. Συνεπώς η λέξη «σοφία» σημαίνει πολυγνωσία, πολυμάθεια και δεν είναι κάτι θεϊκό και μεγαλειώδες έξω από τις δυνατότητες της ανθρώπινης διάνοιας.
Ούτε η «τελειότητα» μπορεί να εκφράσει αυτό που οι ιδεαλιστές αποδίδουν στους θεούς. Τα πάντα κινούνται και εξελίσσονται, μέχρι να μετατραπούν σε κάτι άλλο. Τίποτα δεν εξαφανίζεται, αφού υποκαθίσταται μέσω της μετατροπής σε κάτι άλλο. Άρα «ανυπαρξία» είναι ένας ατυχής όρος χωρίς νόημα.
Γι αυτό προσπάθησε να προσαρμόσεις όρους και έννοιες φιλοσοφικά σε ότι αφορά την αντικειμενική πραγματικότητα. Όλα τα άλλα είναι απλά σοφιστείες, δηλαδή λαθεμένοι συλλογισμοί προς εξαπάτηση. Είτε από άγνοια, είτε από πρόθεση!
Άντε πάλι!
Ξέρεις τι είναι να, υποτίθεται, φιλοσοφείς χρησιμοποιώντας τον όρο «ανυπαρξία» ως κατάληξη του ήδη υπάρχοντος, του όντος δηλαδή; Ακριβώς ό,τι και η δημιουργία του παντός εκ του μηδενός, του μη όντος δηλαδή. Ιδεαλισμός χωρίς όρια. Και ενώ, φαινομενικώς, αρνείσαι την ύπαρξη θεών, να ορίζης την σοφία ως την «γνώση που έρχεται έτοιμη από ανώτερα όντα»;
Τι συμβαίνει; Πόση η εν κρανίω τρικυμία;
Θέλω να ρωτήσω τον φίλο Ηλία-Προμηθέα, ως φιλοσοφούντα, τι σημαίνει ο ορισμός «απόλυτη τελειότητα». Υπάρχει δηλαδή και τελειότητα μη απόλυτη, τουτέστιν ημιτελής;
Κι ένα ερώτημα: Θεωρείς ότι ο διαλεκτικός υλισμός αποκλείει ως υπαρκτούς τους θεούς των «άλλων», π.χ. των Ιουδαίων, πλην αποδέχεται τους των προγόνων μας, επειδή και μόνον ορίζονται ως Έλληνες θεοί;
Φίλε μου, αντιλαμβάνεσαι τι προτείνεις; Και, ξέρεις, επ’ αυτού δεν ισχύει ως λύσις το ξίφος επί του Γορδίου. Αποφάσισε τι θεωρείς επιστημονικώς ορθό και ξαναρίξε μια ματιά στις σκέψεις σου. Προηγουμένως ασχολήσου με το διάβασμα.
Εκτός αν ισχύη ο δεύτερος όρος από την καταληκτική πρόταση του σχολιασμού προς εσένα του Άθεου, πράγμα το οποιον και δεν νομίζω, αν κρίνω από τον τρόπο που παραθέτεις τις σκέψεις σου: Ανοργάνωτος, άγλωσσος, ασυνάρτητος.
Καλώς επανήλθες, Άθεε.
Η ανάρτηση, όπως πάντα, ζουμερή και συγκροτημένη. Χούι σου έχει γίνει πια να στοχεύης κέντρο.
Θεωρώντας ότι εκφράζω πολλούς, σε ευχαριστώ και εκ μέρους τους για την μία από τις όχι πολλές οάσεις που μας προσφέρονται στον χώρο του διαδικτύου.
Έρρωσο, φίλε μου.
Ευχαριστώ για την αναγνώριση και την εκτίμηση που μου έχεις φίλε Demonicos.
Έπρεπε κάποτε να μαζέψω τα σημαντικότερα αποφθέγματα της Διαλεκτικής Φιλοσοφίας, σε μια ανάρτηση. Με αυτές τις θέσεις μπορεί κανείς να αφοπλίσει και γενικά να καταπολεμήσει κάθε πιστό και ιδεαλιστή.
Λακωνίζω δεν βγαίνω από το θέμα. Φιλοσοφία κατά τον Πλάτωνα είναι μελέτη θανάτου και ομοίωσις θεώ. Και κατά τον Πλούταρχο φιλοσοφία είναι η αναζήτηση της αλήθειας και επειδή η αλήθεια προέρχεται από το θεό είναι η αναζήτηση του Θεού. Χάρηκα που σε διάβασα.
Χαίρομαι που με διάβασες aoristies και που σχολίασες, έστω και λακωνικά. Κι εγώ περίπου έτσι θα απαντήσω. Αν η φιλοσοφία είναι ιδεαλιστική, πολύ σωστά σημαίνει αναζήτηση του θεού. Μέσα στο κεφάλι του ιδεαλιστή υπάρχει πολύς χώρος για αναζήτηση. Όμως, τα όρια της υποκειμενικότητας δεν ξεπερνούν το χώρο του μυαλού και γι αυτό εκφράζουν μόνο αυτόν που σκέφτεται! Τα περί αντικειμενικής πραγματικότητας, στην ανάρτηση.
Άρα με αυτά που λες aoristies , και με το ισχύον ότι η εκκλησία είναι κατά των φιλοσόφων και γενικά κατά των Ελλήνων ( διάβασε αμέτρητες αναθεματίσεις στις λειτουργίες )και αφού μας είπες ότι φιλοσοφία είναι η αναζήτηση της αλήθειας , δηλαδή του θεού άρα οι πιστοί που είναι εναντίον της Φιλοσοφίας είναι άθεοι ;;;
κατάλαβα σωστά ότι αυτό είπες;;;
Από μία έννοια που δεν έχω χρόνο να αναλύσω , έχεις δίκιο , εσείς των θρησκειών δεν έχετε καμία σχέση με τον Θεό .
-----------------
Ο θετικός ο αρνητικός και Ο ουδέτερος
http://uet-arn-oud.blogspot.com/
--------------------
Το σχόλιο μου είναι μία καθαρά προσωπική , φιλοσοφική και ερασιτεχνική άποψη και δεν φέρει καμία δημοσιογραφική ή
επιστημονική τεκμηρίωση ,
αν σας κινήσουν το ενδιαφέρον αυτά που γράφω μη τα δεχτείτε χωρίς να τα ψάξετε μόνοι σας , μπορεί να είναι όλα λανθασμένα .
Η αναζήτηση της αλήθειας πρέπει να είναι αντικειμενική πες του Ηλία, διαφορετικά δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα!
Ο ιδεαλισμός επειδή μπορεί να κινείται σε χώρους έξω από την υλική πραγματικότητα, αποτυπώνει τελικά τις επιθυμίες αυτού που μπορεί να σκέπτεται χωρίς μηχανισμούς ελέγχου. Οποιοδήποτε φυσικό εμπόδιο στη συλλογιστική του ιδεαλιστή αντιμετωπίζεται με ένα άλμα στη μεταφυσική και όλα έχουν καλώς. Σε προχωρημένα επίπεδα μάλιστα αμφισβητεί το σύνολο της υλικής πραγματικότητας ώστε να παραλογίζεται ελεύθερα. Το παραμύθι φτιάχνεται τελικά προσιτό και εύπεπτο για τις μη σκεπτόμενες μάζες οι οποίες χειραγωγούνται σύμφωνα με τις επιθυμίες του φωτισμένου ηγέτη.
Η ανθρώπινη σκέψη, η φαντασία, οι ιδέες είναι κάτι συναρπαστικό για μας τους ανθρώπους. Μεταξύ των άλλων ένα εργαλείο μοναδικό για να ερμηνεύσουμε το υλικό σύμπαν μέσα στο οποίο ανήκουμε 100%. Οτιδήποτε περισσότερο για την ανθρώπινη σκέψη αποτελεί ιδεολόγημα προδίδει τουλάχιστον αλαζονεία.
Απ’ ότι κατάλαβες φίλε Άθεε δεν είχα πάλι να προσθέσω τίποτα σημαντικό.
Να ‘σαι καλά.
Εκτιμώ όμως Dyer που ακόμα κι όταν δεν έχεις να πεις κάτι, την παρουσία σου θα την δώσεις κι αυτό συνεχίζεται εδώ και πέντε χρόνια. Είσαι ο πιο παλαιός εδώ μέσα... μετά από μένα και ο πιο πιστός μου διδικτυακός φίλος και όχι μόνο!
Αγαπητέ Προμηθέα άφησα το σχόλιο θέλοντας να επαινέσω για το πόνημα τον Άθεο και για τη μεστότητα του. Εσύ όμως κατευθείαν με έβαλες σε ένα τετραγωνάκι και με χαρακτήρισες ως έναν των Θρησκειών. Εγώ όμως δεν εκδήλωσα προθέσεις, δεν εκδήλωσα τίποτα. Να σε πληροφορήσω ότι υπήρξε ένας φιλόσοφος από τον τόπο καταγωγής σου ο οποίος είχε πει Πως μπορώ να αποφανθώ για κάτι που δεν γνωρίζω; Ήταν ο Αινησίδημος. Το έχω σαν κανόνα στην ζωή μου. Να σε πληροφορήσω επίσης ότι η εκκλησία τον Πλάτωνα, τον Αριστοτέλη, το Σωκράτη και τον Πυθαγόρα τους έχει ανακηρύξει Αγίους Προ Χριστού. Οι αναθεματισμοί διαβάζονται την Κυριακή της Ορθοδοξίας και είναι κατά των Ελλήνων. Και μπορώ να την παρομοιάσω σαν τελετή μαύρης μαγείας έχω κάνει και σχετική ανάρτηση. Εάν έγραψα πολλά συγχωρέστε με οι γέροι το έχουν να σαλιαρίζουν.
Ηλία, αν θέλεις διαφώνησε, όμως κόσμια. Όχι διαπληκτισμούς για να κάνουμε την διαφορά από τους άλλους.
Aoristies αν η Εκκλησία ανακήρυξε κάποιους ιδεαλιστές έλληνες φιλοσόφους, άγιους, όλοι αντιλαμβάνονται ότι αυτό δεν μας αφορά και ιδιαίτερα αν αυτό το κάνουν με ιδεαλιστές φιλοσόφους.
Σχετικά με τον Αινησίδημο, ήταν αυτό που λέμε σήμερα «αγνωστικιστής». Σκεπτικιστής τότε δεν δεχόταν τη βεβαιότητα των αισθήσεων και προτιμούσε να απέχει από το να αποφανθεί όταν αδυνατούσε να κατανοήσει (απόλυτα) την αντικειμενική γνώση.
Χαίρομαι που με αυτό το σχόλιο αγγίξαμε και λίγο την ανάρτηση και την φιλοσοφία.
Εντάξει δεν νομίζω ότι έβρισα κανένα !!
Αγαπητέ aoristies , θέλω να παραδεχτώ ότι από κεκτημένη ταχύτητα έβγαλα λάθος συμπεράσματα , με συγχωρείς , τώρα για τον Αινησίδημο και για αυτό που έλεγε θα διαφωνήσω για το συγκεκριμένο γιατί αν το ακολουθήσουμε και λαμβάνοντας υπόψη ότι δεν μπορούμε στην ουσία να είμαστε σίγουροι για τίποτα δεν θα εκφέραμε γνώμη και σκέψη για οτιδήποτε δηλαδή δεν θα γίνω πρώτα σοφός και μετά θα αρχίσω να φιλοσοφώ , η φιλοσοφία από τον καθένα φανερώνει την ελευθερία δηλαδή την ίδια την φιλοσοφία , αλλοίμονο αν φιλοσοφούσαν μόνο αυτοί που γνώριζαν ( αυτό θα καταργούσε την έννοια της φιλοσοφίας δηλαδή της ελεύθερης σκέψης) και τι υπάρχει σταθερό σε αυτό το σύμπαν που μπορεί κάποιος να το γνωρίζει σίγουρα , αν δούμε και τους Ελληνες φιλόσοφους σε πολλά πράγματα που έλεγαν ο ένας αναιρούσε τον άλλο , αυτό δεν σημαίνει ότι κάποιοι δεν έπρεπε να φιλοσοφήσουν , το βασικό δεν είναι αν κάνεις λάθος ή σωστό αλλά να μπορείς να φιλοσοφείς δηλαδή να να κάνεις σκέψεις δίχως στερεότυπα .
Τώρα για τους αγίους , ο άγιος Αριστοτέλης όσο και να τον έχω ψάξει σε εκκλησιαστικά σάιτ παντού αναφέρετε ότι δεν έχουν λεπτομέρειες για τον βίο και το μαρτύριο του αγίου , γενικά εκτός από την κίνηση του Ιουστινιανού ( δεν είμαι σίγουρος ότι ήταν αυτός ) που επέβαλε τον υποχρεωτικό νηπιοβαπτισμό για να αποτρέψει τους τότε Έλληνες υποστηρικτών των πατρώων να ονοματίζονται με Αρχαία ελληνικά ονόματα και όχι με εβραϊκά (σαν και αυτό που φέρω και εγώ) ,
αυτό που γίνετε λοιπόν σήμερα είναι να ανακαλύπτουν αγίους ώστε να μη φεύγουν από το μαντρί και τα πρόβατα που έχουν μια παραπάνω αγάπη για τα πατρώα .
Όσο για τον άγιο πλάτων καμιά σχέση με τον φιλόσοφο αφού εξηγούν ότι αγωνίστηκε και μαρτύρησε από ειδωλολάτρες και πέθανε το 306 μ.χ
Όσο για τον άγιο Σωκράτη ήταν τοπικός άγιος της Κύπρου .
Είναι δυνατόν να το κάνουν για να τιμήσουν τους φιλόσοφους ;
αν και τώρα δεν θα παραξενευόμουν αν το έκαναν και αυτό βλέποντας να μεγαλώνει συνεχώς η επανελλήνιση και να βγαίνουν αλήθειες για την σχέση εκκλησίας Ελληνισμού .
Καλημέρα !!!
Το σχόλιο μου είναι μία καθαρά προσωπική , φιλοσοφική και ερασιτεχνική άποψη και δεν φέρει καμία δημοσιογραφική ή
επιστημονική τεκμηρίωση ,
αν σας κινήσουν το ενδιαφέρον αυτά που γράφω μη τα δεχτείτε χωρίς να τα ψάξετε μόνοι σας , μπορεί να είναι όλα λανθασμένα .
------------------
Φιλοσοφω
http://filosofv.blogspot.com/
Χαίρομαι πολύ που επιτέλους στο blog αυτό δεν έχουμε διενέξεις και βρισιές, ενώ το ήθος των σχολιαστών φαίνεται το πρέπον για το blog αυτό. Σας συγχαίρω!
Όπως λέει και το τραγούδι «Και να αδερφέ μου που μάθαμε να κουβεντιάζουμε
ήσυχα, ήσυχα κι απλά. Καταλαβαινόμαστε τώρα δε χρειάζονται περισσότερα».
Αλήθεια, οι παλαιότεροι θα θυμούνται, τι γινόταν κάθε φορά που κάποιος δεν συμφωνούσε με κάποιον άλλο. Τώρα βέβαια παραμερίστηκαν και οι εριστικοί χριστιανοί και το ήθος των σχολιαστών αναβαθμίστηκε.
Κι εγώ δεν συμφωνώ με τον Νεοπυρρωνισμό του Αινησίδημου. Οι Αρχαίοι Έλληνες είχαν πολλές σχολές που, όπως είπες κι εσύ, ο ένας αναιρούσε τον άλλο. Στο προηγούμενο σχόλιό μου, έκανα λόγο για τον νεοσκεπτικισμό του Κρητικού Αινησίδημου που στις μέρες μας αναβίωσε στην φιλοσοφία του Χιούμ και στον αγνωστικισμό του Χάξλευ.
Δυστυχώς Ηλία, πολλοί νομίζουν ότι ο Αγνωστικισμός είναι κάτι καλό, επειδή κάποτε τον επικαλέστηκε ο Μπερνάρτ Ράσσελ, όμως δεν έκαναν τον κόπο να μελετήσουν τι είναι. Για μας τους υλιστές είναι θανάσιμος, γιατί βάζει το θεό από την πίσω πόρτα. Ο αγνωστικισμός γεννιέται εκεί όπου τα επιχειρήματα καλλιεργούν την αμφιβολία ή αξιώνουν τις αποδείξεις. Ακριβώς εδώ είναι που ο αγνωστικισμός ταυτίζεται με τον σκεπτικισμό του Πύρρωνα. Σαν φιλοσοφική διδασκαλία δέχεται ότι το ζήτημα της αλήθειας δεν μπορεί να λυθεί οριστικά, ειδικότερα σε ότι αφορά τη γνώση της πραγματικότητας μέσα στην οποία ζει και ο άνθρωπος. Όμως, πέρα από το φιλοσοφικό μοντέλο που δεχόμαστε, ο καθένας είναι ελεύθερος να δέχεται αυτό που τον ικανοποιεί περισσότερο ή αυτό που του ταιριάζει. Μεταξύ μας δεν έχουμε να χωρίσουμε τίποτα. Απλά τη γνώμη μας λέμε και σύμφωνα με τις γνώσεις μας δημιουργούμε το μοντέλο του κόσμου στο μυαλό μας.
Σχετικά με τον σκεπτικισμό και τον αγνωστικισμό ρίξτε μια ματιά σε μια παλαιότερη ανάρτησή μου που πιστεύω θα σας λυθούν κάποια σκοτεινά ζητήματα: Απ’ τον σκεπτικισμό στον αγνωστικισμό και στην τύφλα μας τη μαύρη
Όσο για τους αγίους φιλοσόφους, αυτούς που βρήκες Ηλία δεν είναι οι φιλόσοφοι, αλλά οι συνονόματοι χριστιανοί και άσχετοι με τους αρχαίους έλληνες.
Εμένα, φίλοι του ιστολογίου, με έχει μπερδέψει λίγο ο Ηλίας-Προμηθέας. Και εδώ και στο μπλόγκ του.
Το πρώτο που θα πω, Ηλία, είναι ότι με κουράζει η προσπάθεια να διαβάσω και να καταλάβω τι προσπαθείς να πης. Αυτό οφείλεται τόσο στην πολύ κακή αποτύπωση του κώδικα γραφής (ορθογραφία, που είναι πολύ σημαντικώτερη απ' όσο, φαντάζομαι, νομίζεις) όσο και στην ελλιπή διατύπωση των νοημάτων.
Από την άλλη, έχοντας «μια παραπάνω αγάπη για τα πατρώα», όπως δηλώνεις εμμέσως πλην σαφώς, σημειώνεις: «Όσο για τον άγιο πλάτων καμιά σχέση με τον φιλόσοφο αφού εξηγούν ότι αγωνίστηκε και μαρτύρησε από ειδωλολάτρες...».
Πέραν του «τον πλάτων» (είναι κλιτό και στην αιτ. κάνει «τον Πλάτωνα»), ορίζεις τους προγόνους μας ως ειδωλολάτρες.
Κάνε μου την χάρη και ξανασκέψου το λίγο. Θα σε βοηθήσω αφ' ενός με την αναφορά του σκοτεινού φιλοσόφου:
«Μαίνεσθαι δ' αν δοκοίη, ει τις αυτόν άνθρώπων επιφράσαιτο ούτω ποιέοντα. και τοις αγάλμασι δε τουτέοισιν εύχονται, οκοίον ει τις δόμοισι λεσχηνεύοιτο, ου τι γιγνώσκων θεούς ουδ' ήρωας οίτινές εισι» (κι αυτός ειδωλολτάτρης;), αφ' ετέρου με την Τήνο, την αγία ζώνη και άλλα, ων ουκ έστιν αριθμός.
Μπορεί να διαφωνήσουμε λίγο ως προς αυτό Αποστόλη, αλλά η επιστήμη μαζί και αδιαίρετα με τη φιλοσοφία είναι ΟΙ ΜΟΝΕΣ που δικαιούνται να ομιλούν περί θεού-ο,τιδήποτε και αν σημαίνει η λέξη αυτή, και δεν θα ήθελα να καταλήξω σε κάποιο οριστικό ''ναι'' ή ''όχι'' διότι όπως λες και εσύ η αλήθεια είναι σχετική και καθορισμένη ιστορικά-άρα και αυτό ακόμη, χρήζει στοχασμού και έρευνας.
Και πάντως, μακριά από το δόγμα, που για να μείνει απόλυτο και ''αξεπέραστο'' μπορεί [όπως έχουμε δει τα τελευταία 2000 χρόνια] να καταστρέψει τη ζωή, τον πολιτισμό, τη σκέψη, την ομορφιά. ΚΑΝΕΝΑΣ παπάς-ιερέας-κλπ δεν δικαιούται να μιλάει για θεό. Και θεός μπορεί να είναι η Ανάγκη, η βαρύτητα, ο έρωτας, η φύση γύρω μας, μια απρόσωπη ''τυφλή'' δέσμη δυνάμεων σκληρή, αντικειμενική και ''απάνθρωπη'' -και όχι ένας παππούς με άσπρα μούσια που μοιάζει με μια ιδανική, ωραιοποιημένη ''θετική'' μονόπλευρη εκδοχή του ανθρώπου!
Αυτά, ορμόμενος από την έντονα ιδεαλιστική χροιά των λεγομένων του Ηλία. Παρά το ότι η πρόθεσή του μπορεί να μην είναι ''πονηρή'' θεωρώ ότι πιο πολύ συσκοτίζει παρά διαφωτίζει. Καλοπροαίρετα το λέω, γιατί χαίρομαι για τη φιλομάθεια και το καλό του επίπεδο για διάλογο.
Γενικότερα, θεωρώ ότι η φιλοσοφία ως κομμάτι της παιδείας [τι λέω τωρα! ιδανικό στο σύγχρονο Ελλάντα, αλλά εν πάση περιπτώσει] μπορεί να είναι χρήσιμο εργαλείο στο να βοηθήσει τον άνθρωπο να ξεχωρίσει αυτό που είναι αντικειμενικό [δλδ ανεξάρτητο από τη σκέψη του και παρατηρήσιμο με αισθήσεις και όργανα] από το υποκειμενικό [προιον της ίδιας του της σκέψης] ,να τους βάζει όρια και να συνειδητοποιεί την αξία της καθεμίας χωρίς να τις μπλέκει άστοχα και καταστροφικά.
Ωραία ανάρτηση φίλε. Μια φορά για την προφανή της αξία ως μπούσουλα αποσαφήνισης και δύο διότι επιτέλους να και μια ανάρτηση που είχα κάτι να γράψω :)
ΥΓ: ευχαριστώ για τις ευχές! καλημέρα
Το ότι ήταν αρχαίος Έλληνας φιλόσοφος έφτανε για κάποιους για να τον ονομάσουν σκοτεινό .
Όταν ο Σωκράτης διάβασε Ηράκλειτο είπε <>.
Να σου πω την αλήθεια δεν κατάλαβα , σε ποιο ακριβώς σημείο μου λες ότι ονομάζω τους προγόνους μας ειδωλολάτρες ;
Για μένα ανώτερο όλων είναι η Φιλοσοφία , φυσικά και στην αρχαιότητα η Ελληνική πατρώα θρησκεία δημιούργησε πρόβατα σε μαντρί όπως και οι σημερινές θρησκείες , αλλά από πλευράς εθίμων προτιμώ τα Ελληνικά και όχι τα ιουδαϊκά , το ότι υποστηρίζω τα Ελληνικά δεν σημαίνει ότι δέχομαι τα πάντα , δεν ξεχνώ ότι οι περισσότεροι Έλληνες φιλόσοφοι πέθαναν στην εξορία .
Για ένα πράγμα δεν υπερηφανεύομαι , για την γραμματική μου , αλλά δεν πρόκειται να σταματήσω να φιλοσοφώ , ή θα μάθω στην πορεία ή απλά κάποιοι δεν θα με καταλαβαίνουν .
-----------------------
ΕΛΛΗΝ ΟΝΟΜΑ
http://ellhnonoma.blogspot.com/
Φίλε μου γεια σου.
Αυτό που γράφεις ότι δηλαδή το πνεύμα είναι παράγωγο της ύλης, δεν είναι δογματικό;
Δηλαδή μπορείς, ας πούμε, να αποδείξεις τη σχέση της ποίησης (ενός από τα παράγωγα του πνεύματος) με τις ηλεκτροχημικές δυνάμεις των ατόμων των νευρώνων;
Πιο συγκεκριμένα, εάν αυξήσουμε κατά 10% το μαγνητικό πεδίο του περιβάλλοντος (πλησιάζοντας σε έναν υπολογιστή) πόσο της εκατό θα μεταβληθεί η ποιητική μας έμπνευση;
Και προς ποια κατεύθυνση; Της αύξησης ή της μείωσης;
Έχει αποδειχθεί κάτι τέτοιο;
Ευχαριστώ!
(Μπορείς την απάντηση να τη στείλεις στο email μου επειδή για την ερχόμενη εβδομάδα θα είμαι σε διακοπές..:
horizonormal@gmail.com )
Καλό είναι σαν νοήμονα όντα ν'αναζητούμε την πνευματική μας άνοδο εφ'οσον δεν κατορθώνουμε να επιτύχουμε την ψυχική!
Κοίτα που έγιναν θεσμός και στο νησί τα σεμινάρια Φιλοσοφίας!
http://www.syrostoday.gr/Events/1492-Filosofia-Texnes-Logotexnia.aspx
"Τυχαίο δεν νομίζω!"
nicolaos demonicos και Μαύρο Μέλι, δεν έχω αντίρρηση σε όσα σχολιάζετε.
Ο πρώτος αναφερόμενος στον Ηλία και ο δεύτερος σε μένα. Εν ολίγοις συμφωνώ!
Σχετικά με τον Ηλία, ο καθένας τα βλέπει με το μάτι του. Διαφωνώ μόνο φιλοσοφικά, ως προς την ιδεαλιστική αντίληψη.
Προς Οριζόντιος Κατακόρυφος θα απαντήσω κι εγώ οριζοντίως και καθέτως!
Τα δόγματα δεν είναι λογικά και δεν συνάγονται από λογική σκέψη. Μάλιστα μπορώ να πω ότι είναι πάντα παράλογα. Όταν λέω ότι το πνεύμα είναι παράγωγο της ύλης, φυσικά και δεν είναι δογματικό, αφού αυτό συνάγεται από την λογική σκέψη (φυσιολογία του ανθρώπινου εγκεφάλου). Για παράδειγμα, έχεις δει «πνεύμα», σκέψη ή συνείδηση που δεν παρήχθη από εγκέφαλο;
Έχεις δει νερό να ξεχειλίζει από κάπου χωρίς να θεωρήσεις ότι αυτό προέρχεται από κάποια πηγή;
Ας πάρουμε το παράδειγμά σου. Η ποίηση από πού μπορεί να παραχθεί, αν όχι από έναν εγκέφαλο, μέσω των ηλεκτροχημικών δυνάμεων των νευρώνων, όπως πολύ σωστά επισημαίνεις…
Όμως στο ερώτημά σου, εάν αυξήσουμε κατά 10% το μαγνητικό πεδίο του περιβάλλοντος (πλησιάζοντας σε έναν υπολογιστή) πόσο τοις εκατό θα μεταβληθεί η ποιητική μας έμπνευση, δεν μπορώ να σου απαντήσω, αφού δεν έχει αποδειχθεί ότι υπάρχει κάποια σχέση μεταξύ… μαγνητικού πεδίου και ποίησης!
Αν αποδειχθεί, πάλι εγώ θα έχω δίκιο, αφού η ποίηση θα είναι παράγωγο του εγκεφάλου σε συνάρτηση με το μαγνητικό του πεδίο!
Δεν νομίζω να είναι τυχαίο zoyzoy!
Είδες το νησί;
Και σεμινάρια φιλοσοφίας και φεστιβάλ blues!
Καλό καλοκαίρι ζουζουνίτσα και καλά ψαρέματα!
Πολύ ωραία φίλε Αποστόλη.
Πρόσεξε λοιπόν:
1) Όπως έγραψες δεν μπορείς να αποδείξεις καμία σχέση των πεδίων που συνθέτουν τον κόσμο των αισθήσεών μας με την ποίηση, ωστόσο συνεχίζεις να υποστηρίζεις ότι η ποίηση παράγεται από την ύλη (δηλαδή τις τέσσερις αυτές δυνάμεις)! Αυτό ακριβώς είναι το δόγμα.
2) Εαν λοιπόν εγώ χρησιμοποιήσω το παράδειγμά σου με το νερό που ξεχειλίζει θα καταλήξω ότι αυτό που προϋπάρχει είναι το πνεύμα και όχι τα πεδία δυνάμεων της ύλης.
Έχεις δει να ξεχειλίζει νερό από κάπου χωρίς να υπάρχει η πηγή;
Έχεις δει να παράγονται πεδία δυνάμεων και νόμοι χωρίς να υπάρχει μια πηγή "Λόγου", η οποία και να φτιάχνει τα σύμπαντα από την ανυπαρξία και κατά συνέπεια τους νόμους την αρμονία και την λογική που τα χαρακτηρίζουν;
Οριζόντιε φίλε, μην παραποιείς το σχόλιό μου. Σου έγραψα «δεν έχει αποδειχθεί ότι υπάρχει κάποια σχέση μεταξύ… μαγνητικού πεδίου και ποίησης!» και συ μου λες ότι… συνεχίζω να υποστηρίζω ότι η ποίηση παράγεται από την ύλη (δηλαδή τις τέσσερις αυτές δυνάμεις)! Αναφέρθηκα εγώ σε δυνάμεις; Ούτε η ποίηση είναι παράγωγο της ύλης, αλλά του εγκεφάλου που είναι υλικός και βρίσκεται οργανωμένος σε ένα υψηλότερο στάδιο ανάπτυξης από την ανόργανη ύλη.
Στο δεύτερο μέρος του σχολίου σου λες ότι «αυτό που προϋπάρχει είναι το πνεύμα και όχι τα πεδία δυνάμεων της ύλης»! Και με αφέλεια διαπιστώνεις «Έχεις δει να ξεχειλίζει νερό από κάπου χωρίς να υπάρχει η πηγή;»
Έλα ντε…
Συνέχισε παιδί μου να πιστεύεις ότι ο λόγος παράγει τον εγκέφαλο, κι όχι ο εγκέφαλος το λόγο!
Πήζοντας με το χρόνο το μυαλό θα καταλάβεις ότι χωρίς εγκέφαλο, ούτε ανοησίες δεν θα μπορούσες να λες! Γιατί το στόμα σου πριν τις ξεστομίσει από το μυαλό σου θα τις έχει περάσει. Μάθε να τοποθετείς το αίτιο πριν το αιτιατό και όχι το αντίστροφο, γιατί γελοιοποιείς το πιο σημαντικό μέρος του κορμιού σου!
Αρσ, παραδεχεσαι οτι η ποιηση δεν ειναι παραγωγο της υλης. Οποτε ο εγκεφαλος εχει και κατι αλλο περα απο την υλη. Αυτο λεω και εγω.
Σου το απάντησα τόσο απλά «Ούτε η ποίηση είναι παράγωγο της ύλης, αλλά του εγκεφάλου που είναι υλικός και βρίσκεται οργανωμένος σε ένα υψηλότερο στάδιο ανάπτυξης από την ανόργανη ύλη».
Τι δεν καταλαβαίνεις; Την διαφορά της ανόργανης ύλης από τον οργανωμένο εξελικτικά εγκέφαλο; Και τα δυο ύλη είναι, όμως το δεύτερο βρίσκεται σε ανώτερο εξελικτικό στάδιο, τον εγκέφαλο. Γι αυτό και οι πέτρες δεν σκέφτονται.
Η απολυτη αλήθεια (το ΕΝ του Πλάτωνα) δεν μεταβάλεται, είναι αφθαρτη, αιώνια, εξω από το χρόνια, τον χώρο και την αιτιότητα..
Ειναι η πεμπτουσία, η αρχή και το τέλος ολων.
Σκοπός της ανθρώπινης ενσάρκωσης είναι η συνειδητοποίηση της και η εδραίωση του νιου σε αυτή.
Αυτο είναι φιλοσοφια, αυτογνωαια, γιογκα αυτοπραγμάτωση , φώτιση, απελευθέρωση, λύτρωση κ.λπ.
Πολύ ιδεαλιστικές απόψεις βρε παιδάκι μου... πού πήγες και σκάλισες τον ιδεαλιστή Πλάτωνα, που έδωσε στήριγμα και στις νέες θρησκείες... Απόλυτη η αλήθεια...; Πιστεύεις πολύ στο θεό, έτσι;
Να είσαι καλά. Θα βρεις τον δρόμο σου και συ!
Φίλε Άθεε.
Βλέποντας ότι επιτέλους έχεις αρχίσει να κάνεις σιγά σιγά κάποιες εμφανίσεις μετά από καιρό στον διαδικτυακό χώρο,αποφασίζω να σου γράψω κάποιες ερωτήσεις-απορίες ,τις οποίες αποφασίζω να σου κάνω σε αυτήν την ανάρτηση λόγω του ότι εδώ διαπραγματεύεσαι συμπυκνωμένα μία σειρά σημαντικότατα ζητήματα στους πιο διαφορετικούς τομείς.[και ελπίζω να παρακολουθείς ειδοποιήσεις σε αυτήν την σελίδα...]
1.Αν η ύλη είναι αυθύπαρκτη και άπειρη όπως δεχόμαστε φιλοσοφικά και όπως διδάσκει ο Δ.Υ συνακόλουθα αν ο χρόνος είναι άπειρος χωρίς αρχή και τέλος,αυτό σημαίνει ότι αυτή τη στιγμή που μιλάμε [όπως και οποιαδήποτε άλλη στιγμή πριν ή μετά] έχει παρέλθει πίσω μας μία αιωνιότητα και έχει ολοκληρωθεί.Πράγμα το οποίο φαντάζει άτοπο ,αντιφατικό και παράλογο.[Να θυμίσω εδώ και τις αντινομίες του Κάντ,περί απείρου και πεπερασμένου που μοιάζουν λίγο με αυτά που λέμε].
2.Στα ζητήματα της ζωής,της εξέλιξης και της φυσικής επιλογής.Υπάρχουν σίγουρα κάποια ζητήματα δυσκολοχώνευτα που φέρουν μία μεγάλη απιθανότητα,και το έχουν τονίσει διάφοροι αυτό ,όπως και το ότι όλα αυτά σίγουρα χρησιμοποιούνται από θρησκευόμενους,ιδεαλιστές κλπ ως ενστάσεις και ως επιχειρήματα εναντίον της εξέλιξης.Πχ πώς προήλθαν τα πουλιά τα οποία πετάνε; πώς εξελίχθηκε βαθμιαία και σιγά σιγά ένα ον το οποίο δεν πετά σε ένα ον που πετά...πώς ήταν τα ενδιάμεσα στάδια...Φορές κάποιοι φέρουν ως παράδειγμα συγκρίσεως για να κάνουν κατανοητή την εξέλιξη ,τα σκυλιά που με τις διάφορες ράτσες τους δείχνουν την μεγάλη ποικιλία που έχει επιτευχθεί εξελικτικά από τον αρχικό λύκο ή αγριόσκυλο... Όμως όλα αυτά με όλην την μεγάλη διαφοροποίηση που μπορεί να έχουν υποστεί.παραμένουν όντα με ένα κεφάλι ,τέσσερα πόδια κλπ...Καταλαβαίνεις που το πάω έτσι...Εδώ μιλάμε για κάποιες μεγαλύτερες μεταβάσεις ..όπως πχ από τους μονοκύτταρους στους πολυκύτταρους οργανισμούς,στον σχηματισμό πολύπλοκων οργάνων,στην διαμόρφωση από ένα ακέφαλο ον σε ένα ον με κεφάλι...στο παράδειγμα της διαμόρφωσης πετούμενου όντος που ανέφερα παραπάνω....Αναρωτιέμαι αν υπάρχουν κάποιες αποδείξεις μεταβάσεως σε όλα αυτά ή αν έστω θεωρητικά έχει προταθεί κάποια λύση..Σημειωτέον ο ίδιος δεν είμαι ειδικός.
3.Το ζήτημα των φυσικών νόμων και της ''φύσεως'' τους.Την αναγκαιότητα όπως λέγεις στο κείμενο.Έχω ακούσει ένα σκεπτικό από απολογητή της θρησκείας που λέει το εξής περίπου ..ότι η ίδια και μόνο η ύπαρξη των φυσικών νόμων προϋποθέτει ένα λογικό ον που τους έβαλε [εδώ εσύ έχεις πει το αντίθετο ,ότι και μόνο η ύπαρξη νόμων βγάζει το θεό από το παιχνίδι],,λοιπόν..τι παίζει και μαε αυτή την πλευρά του ζητήματος;
Συγνώμη αν δεν ήμουν πολύ συγκεκριμένος με αυτά που έθεσα και μπορεί σε κάποια σημεία κι εσύ να αναρωτηθείς...''μα τι το καλό με ρωτάς εν τέλει'' αλλά όμως θέλω τουλάχιστον κάποιες διευκρινίσεις επί αυτών των θεμάτων ή και να με παραμπέμψεις όπου θες αναρτήσεις,βιβλία κλπ...
Αυτά που έθεσα εγώ θα μπορούσε ξεκάθαρα να τα είχε θέσει και ως ενστάσεις ένας πιστός...οπότε βασικά παίζω και τον δικηγόρο του διαβόλου εδώ [του φονταμενταλιστή εν προκειμένω ] και θέτω και υπαρκτές απορίες μου.
Έχω την άποψη ότι πρώτιστα και πριν από όλα ο αθεϊσμός μας πρέπει να είναι στέρεα θεμελιωμένος και όχι αιωρούμενος αλλά βασισμένος σε ξεκάθαρα στοιχεία μιας σειράς επιστημών ,φυσικής,βιολογίας,κοινωνιολογίας,θρησκειολογίας,κοσμολογίας κλπ...οπότε αν κάπου υπάρχει κενό ή αν πιστεύουμε ότι υπάρχει κενό πρέπει να ερευνούμε ,να ψάχνουμε και να διευκρινίζουμε τα πράγματα,γιατί θα καταλήξουμε να μην έχουμε ιδέα,τι πιστεύουμε ,τι δεν πιστεύουμε,και που τα στηρίζουμε όλα αυτά κλπ. Πρώτιστα λοιπόν,το σοβαρό αυτό κομμάτι.Ο χαβαλές και η σάτιρα πάνε σε δεύτερη μοίρα.Αυτά με αφορμή της διαπίστωσης προς μεγάλη μου λύπη του τι κυριαρχεί γενικώς σε άθεους και αθεϊστικές ομάδες ως μόδα...
Ευχαριστώ κι ελπίζω να δεις το σχόλιο μου.
[Σημ ...με ξέρεις .ο Β.Σ.είμαι , απλώς με προφίλ μπλόγκερ...!!]
Χαίρομαι που βλέπω ανθρώπους στο διαδίκτυο να διαβάζουν ακόμα. Πολύ καλές οι ερωτήσεις σου, αλλά θέλω χρόνο να τις απαντήσω. Καλύτερα απαντώνται σε προσωπικό επίπεδο. Αν μπορείς να επικοινωνήσεις μαζί μου, με email κάνε το. Για τους υπόλοιπους που παρακολουθούν θα πω δυο λόγια.
Δεν καταλαβαίνω, αν έχει παρέλθει μια αιωνιότητα γιατί αυτό φαντάζει άτοπο, αντιφατικό και παράλογο. Σε έναν άπειρο κόσμο, η αιωνιότητα είναι μια στιγμή. Αν υποθέσουμε ότι η δημιουργία του κόσμου μας είναι ένα τοπικό φαινόμενο σε μια γωνιά του άπειρου Σύμπαντος, τότε είναι ένας πεπερασμένος χρόνος μέσα στο άπειρο χρονικά Σύμπαν.
Όταν αναφερόμαστε για παράδειγμα στην «αφθαρσία της ύλης» η επιστήμη δεν μπορεί με κανένα τρόπο να επαληθεύσει ή να διαψεύσει την πρόταση, αφού σαν έννοια δεν διαθέτει μέτρο της ύλης και του Σύμπαντος!
Η αρχή της αφθαρσίας της ύλης δεν είναι φυσικός νόμος αλλά οντολογικό αξίωμα της φιλοσοφίας.
Από την άλλη όμως ούτε μπορούμε να δεχτούμε την πράξη δημιουργίας αφού αυτή θα αντέφασκε με το αέναο γίγνεσθαι του Σύμπαντος. Η αιωνιότητα της κίνησης για παράδειγμα είχε διατυπωθεί από τους πρώτους υλιστές. Ο Δημόκριτος απέρριπτε την ιδέα της αρχικής ώθησης λέγοντας ότι η κίνηση δεν έχει αρχή, ότι είναι αιώνια, άπειρη και άφθαρτη.
Σήμερα η επιστήμη δέχεται και η φιλοσοφία συνηγορεί ότι η εξέλιξη είναι ένα αδιάκοπο γίγνεσθαι.
Όλα αυτά είναι επιστημονικά θεμελιωμένα και αν θέλεις ρίξε μια ματιά σε μια τελευταία μου διάλεξη για περισσότερα http://epic-atheist.blogspot.gr/2015/05/blog-post.html
Το δεύτερο ερώτημα αφορά την εξέλιξη. Στο τελευταίο μου βιβλίο (δεν εκδόθηκε ακόμα) αναφέρομαι σε αυτό που απασχόλησε και τον Δαρβίνο. Με λίγα λόγια, αφορά την «παρέκκλιση» και τις μεταλλάξεις που ο Δαρβίνος δεν πρόλαβε την ανάπτυξη του Μεντελισμού. Εν ολίγοις, τα φτερά στα πουλιά δεν δημιουργήθηκαν για πέταμα, αλλά για αποβολή της θερμότητας από το σώμα τους. Κάτι σαν βεντάλιες. Όταν κάποια έχαναν την ισορροπία τους από τα δέντρα, όπως θα έκαναν και οι άνθρωπο πέφτοντας, κουνώντας τα φτερά τους, έκοβαν την ταχύτητα της πτώσης και έτσι ανακαλύφτηκε το πέταγμα. Η ανάπτυξη πολλών οργάνων αλλάζει στον χρόνο σε όλα τα είδη και αυτό θέλει αρκετό διάβασμα βιολογίας για να εμπεδωθεί. Σου έδωσα κατεύθυνση. Κάντο μόνος σου τώρα.
Αρκετά καλό και το τρίτο ερώτημα. Στον απολογητή για τους νόμους πες του ότι ο θεός είναι πολύ μικρός για να συγκριθεί με τους φυσικούς νόμους. Η ειμαρμένη στην αρχαία Ελλάδα ήταν πάνω από τους θεούς. Αυτές οι θέσεις των αποκαλυπτικών θρησκειών είναι μωρίες. Πάρε ένα κουίζ που έβαλα πριν πολλά χρόνια, από τις αρχές του 2009, σε μια ανάρτησή μου εδώ και θα αντιληφθείς τι θέλω να πω για την οικονομία του χρόνου.
Μπορεί ο Θεός σας να κάνει το τάδε και το δείνα; Γιατί η θέληση του θεού σκοντάφτει στους νόμους της φύσης; (http://epic-atheist.blogspot.gr/2009/01/blog-post_17.html).
Χάρηκα για την επικοινωνία Βασίλη. Αν βρεις το τηλέφωνό μου πάρε με.
Δημοσίευση σχολίου