1 Οκτ 2011

Η εκπαιδευμένη μας λογική

Σε μία εποχή όπου η πληροφορία τρέχει με την ταχύτητα του φωτός και η μία εικόνα κυνηγά την άλλη και όλες μαζί όλους μας, η γνώση και η επίγνωση της πραγματικότητας δημιουργεί στρεβλώσεις και παράδοξα, είτε επειδή λόγω ταχύτητας δεν προλαβαίνει να την αφομοιώσει, είτε επειδή η εκπαιδευμένη μας λογική αδυνατεί να αντιληφθεί.
Ακόμα και η διατύπωση της πιο πάνω φράσης δημιουργεί παρανοήσεις ανάμεσα σε άτομα με διαφορετική παιδεία και αντίληψη. Συχνά ακούμε φράσεις που διαφορετικά ο καθένας αντιλαμβάνεται ή προκύπτει διαφωνία ανάμεσα σε δύο φράσεις που εκφράζουν ακριβώς το ίδιο νόημα!
Πώς γίνεται αυτό άραγε;
Κατά το ήμισυ, αιτία της παρανόησης είναι η εκπαιδευμένη μας λογική και κατά το υπόλοιπο η αιτία μάλλον είναι η νοηματική ασάφεια των λέξεων, που διαφορετικά χρησιμοποιούνται από τον έναν και διαφορετικά από τον άλλο. Η «εκπαιδευμένη μας λογική» είναι απόρροια της φιλοσοφικής μας θεώρησης και πρακτικής. Είναι ο τρόπος που από παιδιά μας έμαθαν να αντιλαμβανόμαστε τον κόσμο μας. Στην ιδεαλιστική θεώρηση του κόσμου, ο νους βρίσκεται αποξενωμένος από την πραγματικότητα. Μοιάζει με βάρκα του παρασέρνεται από τα μυστικιστικά κύματα του «Άγνωστου» και του «Απόλυτου» και χωρίς κουπιά, χωρίς λογική καθοδήγηση, οδηγείται από γοητεία σε χώρες μυστηρίου και ουτοπίας, όπου το «πνεύμα» έχει τον πρώτο λόγο που σαν θυελλώδης άνεμος, φουσκώνει τα μυαλά, εκτρέποντας την συνείδηση στο «Υπερπέραν» και σε άλλες ιδεαλιστικές ανοησίες.
Η «νοηματική σαφήνεια των λέξεων» μπορεί να είναι απλά μία σύμβαση, όμως πρέπει να βρίσκεται σε συνάφεια με το αντικείμενο ή καλύτερα με τον αντικειμενικό μας κόσμο. Κατά συνέπεια πρέπει ο λόγος μας να είναι αυστηρά πρακτικός, να έχει πρακτικό αποτέλεσμα να είναι δηλαδή τεκμηριωμένος επιστημονικά, αποφεύγοντας διττές φιλοσοφικές εκφράσεις και βαρύγδουπους όρους που δεν καταλαβαίνουμε, αλλά χρησιμοποιούμε μόνο για να εντυπωσιάζουμε και να φαινόμαστε πολυμαθείς.
Με λίγα λόγια να λέμε τα σύκα σύκα και τη σκάφη σκάφη, χωρίς περιστροφές και όσο πιο απλά μπορούμε!

Με το θέμα αυτό ιδιαίτερα ασχολήθηκε ο Επίκουρος.
Ο λόγος του Επίκουρου ήταν επιστημονικός, αποφεύγοντας τις λογοτεχνικές και ποιητικές εκφράσεις, δίνοντας μεγαλύτερο βάρος στη νοηματική σαφήνεια των λέξεων.  
Από τις αισθήσεις μας, έλεγε ο Επίκουρος, γεννιούνται οι παραστάσεις, οι έννοιες δηλαδή που καταθέτονται στο νου (αυτές ο Επίκουρος τις έλεγε προλήψεις). Είναι οι κοινώς λεγόμενες εντυπώσεις. Οι έννοιες λοιπόν μαζί με τα αισθήματα και τα συναισθήματα (πάθη) γενούν στον άνθρωπο το κριτήριο της αλήθειας, αυτό δηλαδή που μας αποκαλύπτεται σαν πραγματικότητα και αποτελεί την βάση της επικούρειας γνωσιολογίας. Η γνώμη μας για τους θεούς λόγου χάρη δεν είναι πρόληψη αλλά ψευδής υπόληψη (ανεξακρίβωτη δοξασία). Είναι βεβιασμένη κρίση γιατί δεν υπάρχει φυσικό αίτιο και δε στηρίζεται πουθενά.
Κριτήριο της αλήθειας λοιπόν για τον Επίκουρο ήταν οι προλήψεις. Ο κόσμος δεν είναι δυνατόν να γνωσθή με άλλον τρόπο. Αν κάνουμε λάθος το μόνο που φταίει είναι ο λαθεμένος συλλογισμός μας, ξεχωρίζοντας έτσι την υποκειμενική μας εντύπωση από την αντικειμενική αλήθεια. «Οι αισθήσεις ποτέ δε μας γελούν», έλεγε ο μεγάλος φιλόσοφος, θεμελιώνοντας την υλιστική του γνωσιολογία και γι αυτό χώριζε τη φιλοσοφία σε τρία μέρη α) Κανονική ή περί κριτηρίου (θεωρία της γνώσης). β) Φυσική (υλιστική φιλοσοφία). γ) Ηθική (τρόπος ζωής, πρακτική). Την κανονική ή λογική φιλοσοφία συνήθως την δίδασκε μαζί με τη φυσική που την θεωρούσε επιστήμη της γνώσης.

Στον χριστιανισμό για παράδειγμα γίνεται ακριβώς το αντίθετο. Στα κηρύγματά τους οι χριστιανοί θεωρούν την ιδεαλιστική «Αλήθεια» αναπόσπαστη με την ηθική διδασκαλία, έτσι ώστε η θέληση (πίστη) να ταυτίζεται με την δογματική «Αλήθεια» (ιδέα).
Να το πρώτο και κύριο παράδοξο: Αντί στην πράξη η αλήθεια να είναι το αποτέλεσμα της έρευνας, στη θρησκευτική πρακτική η πίστη ορίζει το αποτέλεσμα, αντιστρέφοντας τη λογική. Ο πιστός δε φτάνει στην αλήθεια αναζητώντας την αντικειμενικά, αλλά ιδεαλιστικά, σαν να είναι νοητική διαδικασία. Ξεκινώντας από την ακλόνητη πίστη του, αυτήν που θεωρεί ακλόνητα και με απόλυτη βεβαιότητα σαν αληθή (δογματική Αλήθεια) προσπαθεί να συμβιβάσει τα δεδομένα με την νοητική διεργασία (έκσταση, οραματισμός ή ακόμα γεννώντας κάποιο «θαύμα» για να πείσει και να πεισθεί) αλλοτριώνοντας την συνείδησή του (θρησκευτική εμπειρία) ή καλύτερα κοροϊδεύοντας τον εαυτό του.
Η αλήθεια είναι ότι το «είναι» και η «νόηση» βρίσκονται σε διαλεκτική σχέση μεταξύ τους και αποτελούν τους δυο πόλους της αντίθεσης, όμως οι ιδεαλιστές αντί να θεωρούν την νόηση σαν παράγωγο του Είναι, θεωρούν το Είναι σαν παράγωγο της νόησης (της ιδέας του θεού), αντιστρέφοντας κι εδώ την λογική!
Η διαλεκτική μας δείχνει τον δρόμο και δεν είναι άλλος από την ύλη στη συνείδηση ή από την αίσθηση στη νόηση. Η αντεστραμμένη λογική είναι χαρακτηριστικό σημάδι αλλοτρίωσης και παραλογισμού που δεν συνάδει με την πραγματικότητα και σαν μονόδρομος οδηγεί πάντα στον ιδεαλισμό.
Με λίγα λόγια, η ορθολογική επιστημονική μέθοδος θεώρησης του κόσμου πρέπει να αξιολογείται και με το κριτήριο της άμεσης χρηστικής αξίας. Μόνο τότε μπορούμε να διασφαλίσουμε την αλήθεια και να κατανοήσουμε τον κόσμο μας! Όλα τα άλλα είναι παραμύθια και επινοήματα εκ του πονηρού!
Πιστεύω τα πιο κάτω διαγράμματα να διαλευκάνουν το πρόβλημα του τρόπου με τον οποίο ο λογικός και ο πιστός θεωρούν τον κόσμο.


Εξ ου και το «πίστευε και μη ερεύνα»!


Στον αντικειμενικό τρόπο θεώρησης που στηρίζεται στην επιστημονική μεθοδολογία, αίτιο και αποτέλεσμα βρίσκονται στον φυσικό κόσμο και μέσω της έρευνας συνδέονται στενά εκφράζοντας την αντικειμενική αλήθεια. Για τις ερωτήσεις δεν ρωτάμε πια το Ιερατείο, αλλά την ίδια τη φύση και γι αυτό από την ίδια παίρνουμε τις απαντήσεις.
Στον υποκειμενικό τρόπο που στηρίζεται στην πίστη αντιστρέφεται η λογική αυτή. Αίτιο και αποτέλεσμα ταυτίζονται αφού το αίτιο δεν πρέπει να διαφοροποιηθεί από το αποτέλεσμα λόγω του δόγματος. Διαφορετικά θα ήμασταν αιρετικοί! Γι αυτό η Ιδέα (αίτιο), ταυτίζεται με το αποτέλεσμα (ιδεατή αλήθεια) που ο πιστός τη δέχεται λόγω της δογματικής του πίστης! Εδώ ο δρόμος είναι αμφίδρομος. Ξεκινάμε απ’ όπου θέλουμε, αρκεί ανάμεσα στο αίτημα και την αναμενόμενη απάντηση να βρίσκεται πάντα η πίστη, αγνοώντας ό,τι φάσκει και αντιφάσκει με την πίστη. Συνεπώς αίτιο και αποτέλεσμα συνδέεται στενά μόνο μέσω της πίστης και η έρευνα ποτέ δεν την διαφοροποιεί.
Με δυο λόγια: το αποτέλεσμα δεν αναζητείται! Απλά, υφίσταται ώστε τα δεδομένα να ταυτίζονται με… το αίτημα!
Αν το πιάσατε, μάλλον δεν έχω να πω περισσότερα σήμερα. Διαφορετικά πρέπει να διαβάσετε και την επόμενη ανάρτηση (σε 15 μέρες), ώστε να διαπιστώσετε ότι μεγαλύτερη χρηστική αξία έχει η επιστημονική διερεύνηση παρά η τυφλή πίστη στα δόγματα που τα επινόησαν κάποιοι ανεγκέφαλοι όταν δεν υπήρχε επιστήμη!
Κυρίως όμως πρέπει να το διαβάσουν εκείνοι που αμφιβάλλουν για τις επιστημονικές αξίες. Ναι, υπάρχουν αξίες ανάμεσα στις θεωρίες και τους αριθμούς, πολύ περισσότερες απ’ αυτές που βρίσκονται στον μικρό σας ιδεαλιστικό και μηδενιστικό κόσμο.
Τέλος παραθέτω και την επιστημονική μεθοδολογία αντιπαραθέτοντάς την με την μεθοδολογία της πίστης ώστε και επιστημολογικά να καταδειχθεί το παράλογο της τελευταίας.

26 σχόλια:

Πειραχτήρι είπε...

Εξαιρετική ανάρτιση!

SkyclaD είπε...

Εξαιρετική ανάρτηση, με λίγα λόγια η βασική αιτία της έλλειψης επικοινωνίας των ανθρώπων μεταξύ τους αλλά κ' με την φύση, είναι η λανθασμένη "λογική" των προλήψεων, πάνω στις οποίες στηρίχθηκαν όλες οι θρησκείες. Παρατηρώντας γύρω μου βλέπω ανθρώπους που προσπαθούν να εφαρμόσουν κατά γράμμα το δόγμα των προλήψεων, φοβούμενοι μην πάθουν τίποτα κακό από τον τιμωρό Θεό, όμως δεν κάθονται να παρατηρήσουν πως αυτά που αυτοί θεωρούν θεία κ' αναγκαία μπορεί σε κάποιο άλλο μέρος της Γή να θεωρούνται ανοησία κ' εκεί να έχουν διαφορετικές προλήψεις. Το ίδιο είχε επισημάνει κ' ο φίλος του Περικλή ο Αναξαγόρας, στα ταξίδια του. Έβλεπε πως αυτά που στην Αθήνα θεωρούνταν ιερά στις άλλες περιοχές του κόσμου δεν ίσχυαν, άρα όλα αυτά ήταν ανοησίες κ' ανθρώπινες αδυναμίες της ελλειπή γνώσης των ανθρώπων. Το ίδιο μας δίδαξε κ' ο Επίκουρος κ' είχε απόλυτο δίκιο όταν έλεγε πως οι αισθήσεις μας δεν μας ξεγελούν ποτέ. Δυστυχώς όμως όσο σοφές κ' αληθείς ήταν αυτές οι διαπιστώσεις, οι άνθρωποι προτιμούν τις απόψεις του Πλάτωνα κ' των θρησκειών. Θρησκειών που δημιουργήθηκαν όταν ο άνθρωπος ήταν αμόρφωτος κ' πρωτόγονος.

~reflection~ είπε...

Και πάλι ο προβληματισμός τριγυρίζει γύρω από τη χρήση των λέξεων.
Η λογική εκπαιδεύεται και επηρεάζεται από το κοινωνικό περιβάλλον του ατόμου και την παιδεία, όπως πολύ σωστά ανέφερες. Αυτή η εκπαίδευση όμως έχει ένα τρωτό σημείο: εχει θεμέλιό της τις λέξης, τις θεωρίες...

Αν είχαμε αναπτύξει μία Λογική αποκλειστικά προερχόμενη από τα βιωματικά συμπερασματα των πειραματων τότε δε θα υπήρχε παρερμηνεία.

Εκεί μερικές φορές εστιάζει η ένστασή μου για τη χρήση των λέξεων...

Φυσικά, σ'αυτο το Ιδανικό Σενάριο εκπαίδευσης της Λογικής οι Θρησκείες δε θα είχαν χώρο δράσης, εφόσον αποκλίνουν της πειραματικής διαδικασίας...

Το κομμάτι που εμένα με προβληματίζει περισσότερο είναι η Συναισθηματική Λογική και πώς καταντά παραΛογία όταν τον κυρίαρχο ρόλο Συναισθηματικής Διαπαιδαγώγισης τον αναλαμβάνουν οι λέξεις και όχι οι πράξεις...

Δεν είναι τυχαία η Ρήση:

"Δασκαλε που δίδασκες και Νόμο δεν εκράτεις!!!.."


Σε φιλω.....

Dyer είπε...

Το τεράστιο πρόβλημα λοιπόν φίλε Άθεε είναι η «εκπαιδευμένη μας λογική», η οποία έχει όλα τα στοιχεία του πιστού, έτσι όπως πολύ παραστατικά φαίνονται στο λογικό διάγραμμα που παραθέτεις. Είναι πολύ ποιο απλή, εύκολα μπορεί να επικρατήσει, χωρίς βέβαια να μπορεί να δώσει και λύσεις.
Θα πάρω για παράδειγμα την πρόσφατη κρίση που βιώνουμε όλοι. Τα πραγματικά στοιχεία που έχουμε είναι ότι όλοι ζούμε σε μια καπιταλιστική οικονομία μέσα στην οποία έχουμε προσαρμόσει τη ζωή μας και ότι την συγκεκριμένη στιγμή το οικονομικό αυτό μοντέλο νοσεί σοβαρά με ολέθριες συνέπειες για το λαό.
Ένας δεξιός λοιπόν φιλελεύθερος πιστός εύκολα θα βρει διάφορες, αποκλείσεις από το νεοφιλελεύθερο δόγμα και εκεί θα αποδώσει όλα τα δεινά. Με απόλυτη ευλάβεια επιχειρεί να εφαρμόσει το απόλυτο δόγμα του συνθλίβοντας τον πραγματικό κοινωνικό ιστό. Με θρησκευτικούς όρους το οικονομικό σύστημα είναι αιρετικό, στην πυρρά.
Ένας άλλος αριστερός πιστός θα αποδώσει όλα τα δεινά στην απόλυτη διαφορά του δόγματος του καπιταλισμού με αυτό του κομουνιστικού, αγνοώντας ουσιαστικά την υπαρκτή πραγματικότητα του καπιταλισμού, επαγγέλλεται λύσεις θεωρητικές στο χώρο του ιδανικού. Είναι η περίπτωση του αλλόθρησκου οικονομικού συστήματος, που οδηγεί με βεβαιότητα στην κόλαση.
Και οι δυο λογικές είναι δογματικές, ουσιαστικά χωρίς ουσία και υπάρχει έλλειψη ρεαλισμού.
Το χαρακτηριστικό στο λογικό διάγραμμα της επιστήμης είναι ότι δεν γνωρίζει εκ των προτέρων την λύση στο πρόβλημα, δοκιμάζει θεωρίες χωρίς περιορισμούς τις οποίες φυσικά συνεχώς ελέγχει για την ορθότητα με τη διαδικασία της ανάδρασης. Αποδέχεται ή απορρίπτει πρακτικές μόνο εκ του αποτελέσματος, χωρίς δογματικούς περιορισμούς. Εκ του αποτελέσματος η μέθοδος αυτή είναι η πλέον επιτυχημένη, αλλά συνάμα και η πλέον ξένη με την «εκπαιδευμένη μας λογική».
Η πολιτική που εφαρμόζει η κυβέρνηση με τις οδηγίες της τρόικας φυσικά δεν έχει σαν στόχο να λύσει τα προβλήματά μας, για τα συμφέροντα των δανειστών ενδιαφέρονται. Προπαγανδίζετε βέβαια σαν μονόδρομος για την επίλυση των προβλημάτων μας για να γίνει αποδεκτή από την «εκπαιδευμένη μας λογική», αλλά ουσιαστικά οι συνεχείς έλεγχοι της τρόικας δείχνουν την διαδικασία της ανάδρασης για τις διάφορες θεωρίες που εφαρμόζουν ώστε να επιτευχθεί ο στόχος τους και να εξαχθεί ένα γενικό μοντέλο και για άλλες χώρες. Έχουμε πλέξει με επιστήμονες της κλεψιάς και εμείς ελπίζουμε στην μετά θάνατο ζωή.
Συγνώμη για το σεντόνι φίλε Άθεε αλλά η ανάρτησή σου με ενέπνευσε. Ίσως κάνω και μια ανάρτηση στο blog μου παίρνοντας στοιχεία από την υπέροχη ανάρτησή σου.
Καλό μήνα.

Άθεος είπε...

Πειραχτήρι
Ευχαριστώ για την κρίση σου!

Άθεος είπε...

SkyclaD
Για την έλλειψη της επικοινωνίας θα αναφερόμασταν εκτός των άλλων και στον χαρακτήρα των συνομιλητών. Στην προκειμένη περίπτωση η διαφωνία είναι φιλοσοφική, γιατί η φιλοσοφία αναφέρεται στις γενικές έννοιες και στον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε την πραγματικότητα.
Η αλήθεια της Αποκάλυψης είναι ιδέα και αντιπροσωπεύει το απόλυτο. Η εγκόσμια αλήθεια όμως είναι προϊόν της ανθρώπινης νόησης που σχετίζεται με την πραγματικότητα του υλικού κόσμου. Αυτό ακριβώς εκφράζει και το «βασικό πρόβλημα της φιλοσοφίας».
Τώρα, αν κάποιοι είναι Πλατωνικοί, είναι είτε επειδή δεν ξέρουν τι λέει, είτε επειδή δεν θέλουν να εγκαταλείψουν την εκπαιδευμένη τους λογική.

Άθεος είπε...

~reflection~
Οι θεωρίες δεν είναι λέξεις. Την θεωρία μπορεί να την διατυπώνουμε με λέξεις (έννοιες) όμως οι θεωρίες επαληθεύονται με το πείραμα και ανανεώνονται κάθε μέρα σύμφωνα με την πρακτική που αξιολογείται δηλαδή με το κριτήριο της άμεσης χρηστικής αξίας. Δες το τελευταίο διάγραμμα. Η θεωρία δεν είναι αφηρημένη ιδέα, αλλά ιδέα που υπόκειται σε εξονυχιστικό έλεγχο και αποδείχτηκε πειραματικά. Κουβαλά επίσης όλη τη συσσωρευμένη γνώση του ανθρώπου.
Όμως, αντιλαμβάνομαι τι θες να πεις. Οι θεωρίες που πάντα θα μείνουν θεωρίες συχνότατα οδηγούν στην ουτοπία και η τελευταία, σαν χώρα της φαντασίας και των προσδοκιών μας, πάντα θα έχει την έλξη και την γοητεία του μυστηρίου. Τώρα όποιος το μυστήριο αυτό το θεωρεί πραγματικό, την επόμενη φορά που θα πεινάσει και δεν θα έχει έστω μια μπουκιά ψωμί, ας φάει παντεσπάνι από την γοητεία του μυαλού του!
Γι αυτό λοιπόν αν δεν είχαμε τέτοιους δασκάλους ιδεαλιστές, που εκκολάπτει το Σύστημά μας, ποτέ δεν θα χρησιμοποιούσαμε την ρήση που ανέφερες!

Άθεος είπε...

Dyer
Καλά το έπιασες το θέμα επικεντρώνοντάς το στην σημερινή πολιτική κατάσταση, αν και εν μέρει θα διαφωνήσω με τον αριστερό ότι ανάμεσα στον καπιταλιστή και τον κομουνιστή υπάρχει απόλυτη διαφορά. Θα έλεγα σχετική και διαλεκτική, εκτός κι αν ο αριστερός είναι του συρμού!
Ιδανικό και απόλυτο έχει μόνο ο ιδεαλιστής που δεν βλέπει την σχέση νόησης και πράγματος στην διαλεκτική τους σχέση!
Το γενικό μοντέλο της αλλοτρίωσης εφαρμόζεται πάντα και παντού: στην πολιτική, στην θρησκεία, στην διαφήμιση και γενικά σε κάθε περίπτωση όπου ο κατεργάρης προσπαθεί να πείσει τον βλάκα για δικό του όφελος!
Όσο πιο καλά πεισθεί, τόσο καλύτερα θα επιβεβαιωθεί ότι ο πρώτος έκανε καλά τη δουλειά του και ο δεύτερος ότι κανένας δεν τον έκλεψε!
… και κυρίως ότι δεν είναι βλάκας!

Dyer είπε...

Για τον αριστερό του συρμού προφανώς αναφέρομαι φίλε Άθεε τον συνηθισμένο «αριστερό». Δυστυχώς ο διαλεκτικός υλισμός στην πράξη δεν εφαρμόζεται από τους περισσότερους. Δογματικά λειτουργούν, είναι και πιο εύκολο.
Φυσικά η αλλοτρίωση των λαών είναι βασικό εργαλείο για την επίτευξη των στόχων τους. Τα έχουμε πει αυτά πολλές φορές. Και βέβαια ο βλάκας νοιώθει ξύπνιος, βιώνει την εξάρτηση, την σκλαβιά σαν ευτυχία, αυτό το είχε εντοπίσει από παλιά ο φίλος μας ο Επίκουρος. Αλλά πόσοι ξέρουν τον Επίκουρο.

Άθεος είπε...

Δεκτή η ένστασή σου Dyer!

zoyzoy είπε...

Εγώ θα "δικηγόρος του διαβόλου" θα φέρω αντιρήσεις στη λογική σου.
Καλή η διαλεκτική αλλά δεν μπορούμε να την εφαρμόσουμε παντού, ναι για την φυσική και την έρευνα αλλά όχι σε όλα.
Δηλαδή θέλεις να μου πεις τώρα ότι και στην πολιτική εφαρμόζουν ένα πείραμα επάνω μας και αν πετύχει συνεχίζουν με νέους στόχους εξόντωσης του λαού!

Δυστυχώς όμως βλέπουν την αποτυχία τους αλλά συνεχίζουν ακάθεκτοι να βγάλουν το συμπέρασμα που αυτοί θέλουν.
Ωραίες οι θεωρίες αλλά δεν μπορώ να τις παραδεχτώ σε όλα.
Και η θρησκεία μπορεί να λειτουργεί με δογματισμό αλλά και στο θέμα του συναισθηματισμού που παίζει μεγάλο ρόλο δεν μπορείς να πεις ότι λειτουργεί η εκπαιδευμένη μας λογική.
Η αγάπη δεν μπαίνει σε καλούπια δυστυχώς, και ο Θεός είναι αγάπη που απορρέει από μέσα μας!

Κάτι τέτοιο δεν λέει και ο Επίκουρος ή εγώ το διαστρεύλωσα:))

Εύχομαι καλό μας μήνα!

Άθεος είπε...

Ναι, zoyzoy, και στην πολιτική και ειδικά στην ιστορία. Εκεί λέγεται «ιστορικός υλισμός» που σαν φιλοσοφία εξετάζει την επιστημονική μέθοδο γνώσης του μετασχηματισμού της κοινωνικής ζωής. Το πείραμα εδώ είναι οι κοινωνικές συμπεριφορές των λαών που μέσα από τις αντιπαραθέσεις και αντιθέσεις της κοινωνίας μετασχηματίζονται και αλλάζουν τον κόσμο μας! Αντιστοιχία στις «επαναστάσεις του παραδείγματος» του Κουν είναι οι «κοινωνικές επαναστάσεις» που αλλάζουν άρδην το κατεστημένο. Μια τέτοια επανάσταση προς την οπισθοδρόμηση γίνεται τώρα. Δεν πάμε μόνο μπροστά αλλά και πίσω. Εξαρτάται ποιες δυνάμεις θα νικήσουν. Η φύση για παράδειγμα δεν δημιουργεί πάντα ζωή, αλλά την εξολοθρεύει κι όλας όταν οι συνθήκες το επιτρέπουν. Η ζωή είναι αγώνας επιβίωσης, που έλεγε και ο Δαρβίνος.
Τι άλλο παράδειγμα εκπαιδευμένης λογικής θέλεις τώρα… για τον έρωτα;
Η εκπαιδευμένη μας λογική λέει «στο πρώτο ραντεβού δεν γίνεται τίποτα!»
Ποιος το λέει αυτό;
Η εκπαιδευμένη μας λογική! Αυτή που λέει «τι θα πει μετά αυτός… από την πρώτη φορά του’ κατσα…»
Ας μην το ξεφτιλίζουμε άλλο, πολύ τετριμμένο το έκανα, λιανά που λέει και ο κόσμος, για να καταλάβεις τι θέλω να πω.
Ας πούμε για παράδειγμα το γνωστό «έτσι μας έμαθαν οι γονείς μας, αυτό ακολουθούμε κι εμείς, την παράδοση» Και συνεχίζουμε να πιστεύουμε στις ανοησίες των αγράμματων προγόνων μας, πως τάχατες ακολουθούμε την παράδοση.
Καλέ ποια παράδοση;
Πριν έρθουν αυτοί οι Ιουδαιοχριστιανοί ( που ήταν στη διασπορά σαν τους σημερινούς μετανάστες και πούλαγαν σοφία από την μακρινή Ανατολή) άλλη παράδοση δεν είχαμε…
Αλλά άστα βράστα zoyzoy!
Σίγουρα η αγάπη δεν μπαίνει σε καλούπια και γι αυτό δεν ξέρουμε να αγαπούμε. Ο καθένας κάνει ό,τι του καπνίσει και γι αυτό έχουμε τόσους χωρισμούς και διαζύγια. Η αγάπη είναι τέχνη. Πόσοι από μας την ξέρουν; Πόσοι είναι καλοί τεχνίτες;
Αλλά αρκούν αυτά, γιατί, όχι λιανά τα κάναμε… τα λιανίσαμε!

Vermilion είπε...

Οι ''θεωρητικές'' αναρτήσεις έχουν τη χάρη τους και δηλώνω ''fan''τους για μια ακόμη φορά.
Πραγματικά, θα μπορούσε να είναι η χρονικά 1η ανάρτηση του ιστολογίου σου,μιας και εξηγεί τις ουσιωδέστατες διαφορές μεταξύ υλισμού και ιδεαλισμού.
Και τι δεν θα'δινα για να δω κάτι τέτοιο να διδάσκεται στα ελληνικά σχολεία!

Για να κάνω ένα λογοπαίγνιο/παράδοξο με μια ελαφριά ειρωνία έναντι των ιδεαλιστών,μόνο μια απόλυτη αλήθεια υπάρχει:''όλα είναι σχετικά''. Αλλά τι να το κάνεις...όσο ο περίφημος ''μέσος άνθρωπος'' μεγαλώνει,τόσο περισσότερο κι ευκολότερα υιοθετεί την ιδεαλιστική αντίληψη και τόσο δυσκολότερο είναι να ξυπνήσει...φόβος,τεμπελιά και ωχαδερφισμός όλα σε ένα.

Ποτέ δεν μπόρεσα να καταλάβω γιατί αυτό το γελοίο ''οντολογικό επιχείρημα'' εξακολουθεί να έχει τόσο μεγάλη πέραση.
Πώς δηλαδή υπάρχουν ακόμη άνθρωποι που επιχειρήματα τύπου ''αφού μπορώ να το σκεφτώ,άρα υπάρχει'' και ''αφού το λέει ο τάδε,έτσι θα' ναι'' τα ανάγουν με τόση ευπιστία και αφέλεια σε αλήθειες!

Η σαφήνεια θα έπρεπε να κυριαρχεί στη ζωή,τα πιστεύω και την έκφραση του λόγου μας-όχι τίποτα άλλο, αλλά τότε κανείς πολιτικός,κανένα ιερατείο,κανένας πονηρός δεν θα είχε εύκολη δουλειά στο να μας κοροΐδεύει μέρα-νύχτα επί αιώνες. Κάπου είχα διαβάσει πως οι αρχαίοι Έλληνες είχαν 12 διαφορετικά ρήματα για το δικό μας ρήμα ''βλέπω''! Τελικά,ακόμη και η γλώσσα (που είναι κάτι ζωντανό και δυναμικό) ως πτυχή της νόησης αντανακλά ένα συγκεκριμένο Είναι,μια συγκεκριμένη πραγματικότητα και εποχή.

Και μιας και ανέφερες τον Επίκουρο,τόσο πολύ πονούσε τα εβραιοχριστιανόπουλα των πρώτων αιώνων που με το όνομά του ονόμασαν τους αιρετικούς
(http://en.wikipedia.org/wiki/Apikoros για του λόγου το αληθές)! Τυχαίο είναι που οι οπαδοί του ήταν από αυτούς που πλήρωσαν τη χριστιανική λαίλαπα με τον χειρότερο τρόπο? Αυτός ο άνθρωπος ήταν πολύ μπροστά από την εποχή του και έπρεπε να εξαφανιστεί-η διδασκαλία του δηλαδή.

Όσον αφορά το φιλοσοφικό κομμάτι της ανάρτησης, θεωρώ σαφώς ότι το Είναι παράγει τη Νόηση:ο ανθρώπινος εγκέφαλος,η νόησή μας δεν είναι παρά ένα μέσον,ένας τρόπος αντανάκλασης της αντικειμενικής πραγματικότητας. Δέχομαι τη διαλεκτική σχέση μεταξύ των δύο ,συνεπώς και το ότι η Νόηση μπορεί να επιδρά πάνω στο Είναι
αλλά μόνο δευτερευόντως και αφού πρώτα έχει ''τροφοδοτηθεί'' από τις παραστάσεις του εξωτερικού κόσμου και τις έχει
επεξεργαστεί. Θεωρώ πως, όσοι ισχυρίζονται το αντίθετο απλά μπερδεύουν το αίτιο με το αποτέλεσμα ή παράγουν ψεύτικες
αιτίες. Το γιατί ,είναι μια άλλη κουβέντα.

ΥΓ: Αποστόλη, αυτό είναι το δεύτερο μπλογκ μου (''Μαύρο Μέλι''). Χαιρετώ!

Άθεος είπε...

Vermilion
Εγώ έκανα μια ανάρτηση, όμως εσύ με ένα σχόλιο είπες άλλα τόσα. Ας μην σχολιάσω ένα ένα όλες τις σωστές σου θέσεις. Έτσι ακριβώς έχουν τα πράγματα και χαίρομαι που οι θεωρητικές (γνωσιολογικές) αναρτήσεις σε συγκινούν. Οι επόμενες θα είναι συνέχεια αυτής που θα το προχωρήσω όσο γίνεται. Αυτό που δεν διδάσκεται τελικά θα το πούμε από δω, αν και δεν σταμάτησα να το λέω και η μοναδική ανάρτηση για το «πρόβλημα της φιλοσοφίας» όπως ξέρεις δεν είναι αυτή. Πολλές έχω κάνει κι αυτή την φορά θα φτάσουμε μέχρι την… παραψυχολογία!
Φανταστική και η δική σου ανάρτηση για την βλακεία! Σαν μάστιγα της ανθρώπινης νόησης την συστήνω και σου εύχομαι καλή διαδρομή στο νέο σου blog!

fidelio είπε...

Καλημέρα (μετά από πολύ καιρό ξανα).

Αν καταλαβαίνω σωστα, αιτια της παρανοησης είναι το οτι η λογικη μας είναι εκπαιδευμενη με τον τροπο του ιδεαλισμου. Οχι το γενονος ότι είναι εκπαιδευμενη γενικα (σαμπως να μπορουσε να είναι και ανεκπαίδευτη).

Αν λεγοντας "εκπαιδευμενη λογικη" αναφερόμαστε σε όλα όσα έχουμε μάθει να θεωρούμε δεδομένα, τοτε το μεγαλύτερο εμποδιο για να απαλλαχθουμε απο αυτα (έφοσον είναι παρανοήσεις) είναι .. το ότι τα θεωρόυμε δεδομένα! :-) Tricky...

Για την νοηματική ασάφεια των λέξεων, να υποθέσω ότι αναφέρεσαι στον επιστημονικό λόγο (στην επιστημονική γλώσσα) και όχι σε κάθε είδους γλώσσα, έτσι;

Ο Επικουρος ας πουμε, οπως λες, απέφευγε λογοτεχνικές και ποιητικές εκφράσεις. Αυτό σημαίνει οτι απορριπτει την ποιητική γλώσσα; Η ότι υποστηρίζει πως η μονη γλωσσα που πρεπει να υπαρχει ειναι η επιστημονικη και τιποτα αλλο;

Γράφεις ότι ο λόγος πρεπει να ειναι αυστηρα πρακτικος, να έχει πρακτικο αποτέλεσμα. Αναφέρεσαι και παλι στον επιστημονικό λόγο, ή σε κάθε είδους λόγο; (ίδια ερώτηση με την παραπανω είναι κατά βάση).

Βρίσκω λιγάκι πολεμικό εκείνο το "ο λογικός και ο πιστός ", λες και ο άνθρωπος είναι ανέκαθεν και αναγκαστικα ή μονο στη μια μεριά ή μονο στην άλλη. Και εκείνος ο "μονοδρομος", μου ακόυγεται καπως δογματικός. Σαν να κοβουμε το βουτυρο με το μαχαιρι και να παμε μονοδρομα ή στη μια μερια ή στην άλλη.

Αυτά για την ώρα, θα περιμενω και την επομενη ανάρτηση για τις επιστημονικές αξίες.

ΥΓ. Οι θεωρητικές αναρτησεις σου παντα εξιταρουν πολύ κόσμο!

Καλή συνέχεια!

Άθεος είπε...

Καλωσόρισες fidelio μετά από τόσο καιρό. Μαζί με τους χριστιανούς χάθηκες κι εσύ που στα σχόλιά σου πάντα έχεις ένα αντίλογο, για να μας ξυπνάς από την ραστώνη των θεωρητικών αναρτήσεων που συνήθως είναι απόψεις σχετικά υποκειμενικές γιατί έχουν πολλές παραμέτρους και ο καθένας τις βλέπει από την δική του οπτική γωνία. Γι αυτό μην ψάχνεις για κανόνες και αυστηρούς ορισμούς. Λίγο πολύ κατάλαβες τι εννοώ. Σημαδιακή μέρα σήμερα. Η 5η του Οκτώβρη είναι η μέρα των εκπαιδευτικών παγκόσμια και γιορτάζεται για να τιμήσει την παροχή της ποιοτικής εκπαίδευσης. Εσύ τι λες, οι μαθητές των δημοτικών και των γυμνασίων διδάσκονται σωστά;
Καλά κατάλαβες ότι η «εκπαιδευμένη μας λογική» είναι μια παρανόηση. Όμως ότι η λογική μας είναι εκπαιδευμένη με τρόπο ιδεαλιστικό, όχι. Αυτό θα ήταν κανόνας και δεν εννοώ τέτοιο πράγμα. Απλά, συνήθως, έτσι γίνεται, αφού ο ιδεαλισμός κυριαρχεί ανάμεσα στους πιστούς που αποτελούν την συντριπτική πλειοψηφία. Ο δάσκαλος είναι περισσότερο το κατεστημένο, η καθεστηκυία συνήθεια. Αυτό που λέμε «πού το έχεις ακούσει αυτό;», «τι θα πει ο κόσμος;», «όλος ο κόσμος αυτό λέει!» κ.λ.π. Κυρίως όμως μας «διδάσκεται» δεξιά αριστερά αυτό που επιστημονικά, στα σχολεία, δεν διδασκόμαστε. Είναι η γνώση «ράδιο αρβύλα» όπως θα λέγαμε.
Το παράδειγμα «Ποιος έφτιαξε τον κόσμο» είναι χαρακτηριστικό της Μεσαιωνικής μας εκπαίδευσης! Πιο χαζή ερώτηση δεν έχω ακούσει! Τι πάει να πει «Ποιος;» Μιλάμε για κανένα κατασκεύασμα, ας πούμε για κανένα τραπεζάκι, που ξαφνικά το είδαμε στο σαλόνι, εκεί που πριν δεν υπήρχε τίποτα… Εδώ ο κατασκευαστής… του Σύμπαντος νοείται (όχι απλά υπονοείται), ΝΟΕΙΤΑΙ από την ερώτηση! Είναι ερώτηση-απάντηση! Δεν κάνουμε την ερώτηση για να την απαντήσουμε, αλλά δογματίζουμε με πονηρό τρόπο ώστε να φαίνεται ότι την απάντηση την δίνουμε εμείς!
Για την νοηματική ασάφεια των λέξεων δεν αναφέρομαι για την επιστήμη. Εκεί ΕΝΝΟΕΙΤΑΙ ότι οι λέξεις πρέπει να είναι σαφείς, αλλά για τις μεταξύ μας συνομιλίες.
Στην πιο πάνω φράση σου απάντησα και για τον Επίκουρο και για τον προσωπικό μας λόγο. Αν έχει δηλαδή πρακτικό αποτέλεσμα και μεταδίδει ανάμεσα στους συνομιλητές το ίδιο πράγμα. Δεν νομίζω να διαφωνεί κανείς σ’ αυτό. Δεν αντιλαμβάνομαι τι υπονοείς όταν δεν καταλαβαίνεις τι είναι το «πρακτικό αποτέλεσμα».
Βρίσκεις λιγάκι πολεμικό εκείνο το "ο λογικός και ο πιστός»! Φίλε μου fidelio δεν μπορώ παρά να θεωρώ την ιδεαλιστική πίστη παράλογη αφού έχω την συγκατάθεση και των «Πατέρων» ότι «η πίστη είναι παράλογη»! Εδώ θα επιμείνω όσο και να σου φαίνεται δογματική η άποψή μου να επιμένω ενάντια στον παράλογο δόγμα τους (σας)! Το παράλογο εξηγείται θαυμάσια στο «βασικό πρόβλημα της φιλοσοφίας». Τα έχουμε ξαναπεί αυτά.
Τέλος, ποιος δρόμος σου φαίνεται μονόδρομος fidelio; Αυτός που οδηγεί από την ύλη στη συνείδηση και από την αίσθηση στη νόηση; Μπορείς να διανοηθείς και την αντίστροφη πορεία;
Από το υστερόγραφό σου αντιλαμβάνομαι πώς εσύ εκπροσωπείς τους περισσότερους, έτσι;
Περιμένω τις ενστάσεις σου, αν ακόμα έχεις!

fidelio είπε...

"Εσύ τι λες, οι μαθητές των δημοτικών και των γυμνασίων διδάσκονται σωστά; "
-Όχι.

"Δεν αντιλαμβάνομαι τι υπονοείς όταν δεν καταλαβαίνεις τι είναι το «πρακτικό αποτέλεσμα»".
-Ξαναδιάβασε το σχόλιο. Ρωτώ: ο λόγος πρεπει να εχει πρακτικο αποτελεσμα στην επιστήμη (μου λες, ΕΝΝΟΕΙΤΑΙ) ή σε κάθε είδους λόγο (π.χ. στον ποιητικό λογο, τον καθημερινο λογο, τον ερωτικο λογο, τον πολιτικο λογο, τη λογοτεχνία); Απαντας: και στον καθημερινό λόγο.

Από που προκύπτει οτι δεν καταλαβαινω τι ειναι το πρακτικο αποτελεσμα; Και υπονοώ κάτι;

"Εδώ θα επιμείνω όσο και να σου φαίνεται δογματική η άποψή μου να επιμένω ενάντια στον παράλογο δόγμα τους (σας)!"
- Ξαναδιαβασε το σχόλιο: Ο ανθρωπος είναι ανέκαθεν και αναγκαστικα ή μονο στη μια μεριά ή μονο στην άλλη; Υπαρχουν διαβαθμίσεις;

"Ποιος δρόμος σου φαίνεται μονόδρομος;"
-Κι εδω ξαναδιαβασε το σχολιο. Έγραψα "μονοδρομος" (με εισαγωγικα) για να δειξω οτι αναφερομαι στη λεξη. Αυτο συνδεεται με το παραπανω. Αν εχουμε το "λογικός ή πιστος" χωρις διαβαθμισεις, εχουμε και τον μονοδρομο προς τον ιδεαλισμο και αντιστοιχα τον μονοδρομο προς τον διαλεκτικο υλισμο. Το μας και σας που εγραψες και παραπανω.

"Από το υστερόγραφό σου αντιλαμβάνομαι πώς εσύ εκπροσωπείς τους περισσότερους, έτσι;"
-Όχι.

Γενικά ξαναδιαβασε αν θες το σχολιο με λιγοτερο πολεμικη διαθεση καταταξης σε στρατοπεδα.

Άθεος είπε...

Να ξαναδιαβάσω το σχόλιό σου με λιγότερο πολεμική διάθεση;
Σου την επιστρέφω την φράση σου αυτή και κυρίως όταν μου ξαναγράψεις να αφήσεις και την έπαρση που σε διακρίνει. Έπαρση και κουτοπονηριά δεν πάει!

fidelio είπε...

Αθεε..

Συνεχίζεις να με κατατάσσεις συνεχώς σε καθε σχεδον σχολιο που αφηνω κατα καιρους, στο "σας" (στους ιδεαλιστες χριστιανους πιστους). Μου λες οτι υπονοω κατι οταν σε ρωταω για το πρακτικο αποτελεσμα του λογου. Τι μπορει να υπονοοω;

Μου λες οτι θα συνεχιζεις να επιμενεις απεναντι στο παραλογο δογμα τους "σας". Πότε σου μιλησα για το δογμα; Σε ποιο σημειο του σχολίου μου έκανα καν λογο για μας και σας;

Σε ρωτώ αν υπαρχουν διαβαθμίσεις αναμεσα σε λογικους και πιστους και συνεπακολουθα οτι ο μονοδρομος που οδηγει προς τη μια ή την αλλη κατευθυνση δεν είναι τοσο μονοδρομος (αν ξαναλεω υπαρχουν διαβαθμήσεις, γιατι οι ανθρωποι δεν ουτε μονο αποκλειστικα πιστοι, ουτε μόνο αποκλειστικα λογικοί).

Και παλι με ρωτας αν θεωρω μονοδρομο την οδο απο την υλη στη νοηση ή το αντιθετο; Απο που προέκυψε αυτο παλι; δεν εκανα λογο καν για υλη, νοηση κλπ.

Γενικα λοιπον βλεπω ότι μου αποδιδεις πραγματα που δεν εχω γραψει στο σχολιο και μετα με βαση αυτα μου κανεις ερωτησεις για δογματα και μονοδρομους. αυτο μου δινει την αισθηση ότι πολεμαμε σε αντιπαλα στρατοπεδα.

(Τα οσα ανεφερες για την ημερα των εκπαιδευτικων και την ερωτηση "ποιος εφτιαξε τον κοσμο" υποθετω οτι δεν αφορουν εμενα ειδικα γιατι και παλι δεν κολανε με το σχολιο).

- Έπαρση; Ως προς τι; Απο πού; μήπως απ τπ οτι σου λεω ξαναδιαβασε το σχόλιο;

-για την κουτοπονηρια.. εννοείται! Ολοι οι πιστοι ιδεαλιστες Χριστιανοι ετσι είναι. :-)

Αν θες μπορεις ακομα να σχολιασεις οτιδηποτε απ αυτα που ρωτησα στο πρωτο σχολιο. (Υπαρχουν διαβαθμήσεις; Μιλαμε για καθε ειδους λόγο; κλπ).

Άθεος είπε...

Κοίτα fidelio: μου έστειλες ένα σχόλιο και νομίζω σου απάντησα πλήρως ή έστω, όσο πλήρως μπορεί κανείς να σταθεί σε γενικότητες. Δεν κάνουμε διατριβή. Με το να εξειδικεύεις τα θέματα εστιάζοντας στις λέξεις για να εντυπωσιάσεις… τα πλήθη, δεν το βρίσκω συνετό. Για παράδειγμα έχεις κολλήσει σ’ αυτές τις… διαβαθμίσεις! Λες κι έχω εγώ κανένα όργανο για να αρχίσω δειγματοληπτικό έλεγχο και να σου απαριθμήσω τις… διαβαθμίσεις της πίστης και του ανορθολογισμού τους! Άντε λοιπόν να το κάνω. Σου απαντώ: άλλοι λίγο κι άλλοι πολλοί!
Τώρα πρέπει να ικανοποιήθηκες, έτσι;
Αυτό ακριβώς εννοούσα, ότι στα σχόλιά σου πάντα πιανόσουν από κάτι λεπτομέρειες χωρίς να έχουν κάποια ιδιαίτερη αξία. Σαν να προσπαθείς να επιδείξεις πνεύμα για τον εαυτό σου και υποτίμηση για μένα!
Το κεντρικό θέμα που αναδεικνύεται στην ανάρτηση αυτή είναι ότι στο σχολείο μας μαθαίνουν πράγματα που δεν έχουν χρηστική αξία γιατί είναι αντιεπιστημονικά και ανιστόρητα! Κι όλοι ξέρουν ποια είναι αυτά. Ακόμα και οι πιστοί, εκτός από τους αφελείς!
Τελεία και παύλα!

Sissi Soko είπε...

κοίτα να δεις, κι εγώ αρχίζω το βιβλίο μου με τον Επίκουρο!

Άθεος είπε...

Τελικά ο Επίκουρος ζει ακόμα, ποιος είπε ότι πέθανε;

bozonio.gr είπε...

Όμορφη ανάρτηση.Έχοντας διαβάσει τις περισσότερες αναρτήσεις εδώ θα ήθελα να παρατηρήσω οτι θα βοηθούσε ενδεχομένος ένας ποιό ευέλικτος λόγος για να μπορέσουν να διαβάσουν κ λιγότερο "προσιτά" ακροατήρια.
Το λέω αυτο έχοντας την πεποίθηση οτι τα λεγόμενα σου αξίζουν περεταίρω αναγνωστών.

Άθεος είπε...

Ευχαριστώ για την υπόδειξή σου bozonio και για τα καλά σου λόγια, όμως πόσο πιο απλά να γράψω έννοιες που από την φύση τους έχουν μια δυσκολία να κατανοηθούν από άτομα που συνηθίζουν να ασχολούνται με οτιδήποτε μακριά από φυσική και φιλοσοφία. Αν αυτά μου τα λες από την ανάρτηση αυτή, που απλά έκανα μια εισαγωγή, σκέψου τι θα μπορούσες να μου πεις αργότερα όταν θα αναφερθώ στην σχετικότητα και την κβαντομηχανική.
Χε χε! Για το όνομά σου, τι λες, ξέρουν οι περισσότεροι τι είναι το μποζόνιο;
Πάντως, το έχω υπ’ όψιν μου, μετά τις 100 αναρτήσεις, να αρχίσω να το ελαφρύνω λίγο!

G.Hades είπε...

Δεν θα ήθελα καθόλου να ελαφρύνει το περιεχόμενο.Δεν θεωρώ επίσης οτι ο τρόπος διατήπωσης είναι δυσνόητος και κυρίως δεν πρόκειται περι υπόδειξης.Έχοντας πλέον διαβάσει τα περισσότερα απ όσα έχεις γράψει εμμένω ακόμη περισσότερο οτι θα έπρεπε να έχουν ακόμα μεγαλύτερο κοινό.Απλά αναρωτιέμαι αν μπορούμε να γίνουμε ένα ευχάριστο ανάγνωσμα και σε άλλες ομάδες αναγνωστών και άν αυτό θα ήταν τελικώς οφέλιμο.
Χάνομαι πολλές φορές στον υρμό μου...
Πολύ καλή δουλεία πάντως.Αναμένω πλέον πάντα καινούριες αναρτήσεις.

Άθεος είπε...

Καλωσόρισες G.Hades και ευχαριστώ για το κουράγιο που μου δίνεις. Μπορεί ο σχολιασμός να είναι μικρός τελευταία, όμως οι αναγνώστες πληθαίνουν όπως βλέπω και στον μετρητή.
Κάνω ό,τι μπορώ και όσο μένει ο χρόνος μου σχολιάζω και άλλού, αν και τελευταία το ελάττωσα το τελευταίο, μιας και ο χρόνος γίνεται πολύτιμος προσπαθώντας να γράψω τις επόμενες αναρτήσεις που κατά την γνώμη μου είναι κομματάκι δύσκολες.
Μην χάσεις την συνέχεια, γιατί αξίζει τον κόπο!

Τα βιβλία μου

Τα βιβλία μου
ΟΙ ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΕΣ ΣΧΟΛΕΣ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΑΣ ΕΛΛΑΔΑΣ (2014 σελ. 306) Εκδόσεις ΕΝΑΛΙΟΣ

Τα βιβλία μου

Τα βιβλία μου
ΧΑΛΚΕΥΟΝΤΑΣ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ (2010 δοκίμιο 608 σελίδες) Εκδόσεις ΕΝΑΛΙΟΣ

Τα βιβλία μου

Τα βιβλία μου
Η ΚΤΗΝΩΔΙΑ ΤΗΣ ΑΓΙΟΤΗΤΑΣ (1998 μυθιστόρημα 348 σελίδες) Εξαντλημένο. Λίγα κομμάτια μόνο στο βιβλιοπωλείο "Βιβλιοχαμός" Μαυροκορδάτου 7 Αθήνα σε προσιτή τιμή. Τηλέφωνο 2103824629

ΠΙΝΑΚΑΣ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΩΝ

1. Οι θρησκείες, το είπαμε πολλές φορές, δεν ενώνουν τους ανθρώπους. Τους χωρίζουν.

Λαίλαπα για την ανθρωπότητα οι θρησκείες, δηλητηριάζουν τη ζωή!

Όπως έλεγε και ο Βολτέρος «Εκείνοι που μπορούν να σε κάνουν να πιστέψεις σε ανοησίες, μπορούν να σε κάνουν να διαπράξεις και εγκλήματα»!

2. Διαβάστε στο άλλο blog Τετραφάρμακος, το επίκαιρο άρθρο Υπάρχει ζωή πριν το θάνατο;


3. Στο έτερο blog «Ας φιλοσοφήσουμε για τη φιλία» αναρτήθηκε νέο θέμα «Για τη φιλία και τη ζωή σύμφωνα με τον Επίκουρο»

4. Πρόσκληση για δράση: αιτήσεις κατάργησης προσευχής και θρησκευτικών συμβόλων στα σχολεία

5. Να και μια είδηση που ενδιαφέρει: Παιδική κατασκήνωση για...άθεους

Επιτέλους υπάρχει επίθεση στην οπισθοδρόμηση!

6. Αντικαταστήστε άχρηστες θρησκευτικές γιορτές με ουσιαστικές γιορτές που εξυψώνουν τον άνθρωπο και την αλήθεια!

Απολαύστε το Children of Evolution και την «Ημέρα της Εξέλιξης» σαν μια πιθανή γιορτή που δεν θα αργήσει να γιορταστεί απ’ όλους μας!

7. Επίσης μην ξεχάσετε κι αυτό: Is This The Real Thing


Σχολιάστε το blog στο σύνολό του

Σχολιάστε το blog στο σύνολό του
Κάντε κριτική, πέστε τη γνώμη σας. Πείτε τη γνώμη σας άφοβα, ελεύθερα, ξάστερα!
Λόγω μεγάλου αριθμού σχολιαστών, παρακαλώ στο τέλος των σχολίων επιλέξτε Νεώτερο ή πατήστε εδώ.





Χριστιανικοί Βανδαλισμοί

Δείτε το λογοκριμένο κομμάτι της ταινίας του Κώστα Γαβρά για τους βανδαλισμούς των Χριστιανών επί της Ζωοφόρου του Παρθενώνα ΕΔΩ.

Ντοκιμαντέρ του Bill Maher Religulous 1 έως 11 με ελληνικούς υπότιτλους

Δείτε το Ντοκιμαντέρ του Bill Maher με ελληνικούς υπότιτλους. Αν δεν εμφανίζονται υπότιτλοι, πατάτε το άσπρο τρίγωνο κάτω δεξιά ενώ παίζει το video και στην στήλη που εμφανίζεται ενεργοποιείτε τους υπότιτλους πατώντας το κουμπί CC. Καλή διασκέδαση. Religulous 1 Religulous 2 Religulous 3 Religulous 4 Religulous 5 Religulous 6 Religulous 7 Religulous 8 Religulous 9 Religulous 10 Religulous 11 …και μια μικρή συνέντευξη του Richard Dawkins στον Bill Maher για όλα

Η ΑΡΡΩΣΤΙΑ ΤΗΣ ΘΡΗΣΚΕΙΑΣ - Richard Dawkins

Παρακολουθήστε τις βλαβερές συνέπειες της θρησκείας μέσα από πέντε μικρά video του Richard Dawkins (μέσω paratiritis7's Channel) Αν δεν εμφανίζονται οι ελληνικοί υπότιτλοι ενεργοποιήστε τους με το κουμπί στη δεξιά κάτω πλευρά της οθόνης. Η ΑΡΡΩΣΤΙΑ ΤΗΣ ΘΡΗΣΚΕΙΑΣ video: 1-5