Για να μην αφήσουμε μετέωρη την έκβαση της Γαλλικής Επανάστασης που αρχίσαμε ήδη, ας δούμε τι πήγε στραβά και τα αιτήματα σαν απόηχος και σήμερα ακούγονται.
Το «Ψωμί, παιδεία, ελευθερία» που κυριάρχησε στο Πολυτεχνείο από τότε ακουγόταν και όπως βλέπω ακούγεται ακόμα. Είπαμε, εσείς στον συσχετισμό με το σήμερα κι εγώ στις μνήμες από τότε.
Παρά τις νίκες της επαναστατικής κυβέρνησης, γρήγορα μέσα στους κόλπους της θα εμφανιστούν νέες αντιθέσεις.
Οι Ξεβράκωτοι όμως που ήταν οι πιο επαναστατικοί μέσα στο κίνημα άρχισαν να συνυπολογίζονται σε μία όχι ευκαταφρόνητη ομάδα, αλλά ηγετική, με προσδοκίες και προοπτική.
Νέες αντιθέσεις!
Οι φτωχοί, αν και εκλεγμένοι από το λαό, ενοχλούσαν! Για τους πλούσιους της Εθνοσυνέλευσης, οι φτωχοί, ήταν το μαύρο πρόβατο που πήγαινε ενάντια στα συμφέροντά τους.
Στο νεοϊδρυόμενο αστικό κόμμα, οι φτωχοί, οι άκληροι και χωρίς ιδιοκτησία πολίτες, οι ξεβράκωτοι δηλαδή, δεν ήταν τόσο χρήσιμοι, αφού δεν είχαν πολιτικά δικαιώματα!
Μετά την καταδίκη των μετριοπαθών του Ζωρζ Δαντόν (1759-1794) ο Ροβεσπιέρος τάχθηκε μ’ αυτούς τους απόκληρους της κοινωνίας ελπίζοντας ότι θα συγκινούσε και κάποιους από την Εθνοσυνέλευση διατηρώντας κάποια δύναμη.
Μετά την καταδίκη και εκτέλεση του Βασιλιά (Γενάρης του 1793), και αργότερα του Δαντόν και των Γιρονδίνων (Οκτώβρης του 1793) ο Ροβεσπιέρος ελέγχοντας πλήρως την Συμβατική Συνέλευση επιδόθηκε σε μαζική κάθαρση των αντιπάλων του. Μέσα στη δύνη των βίαιων αυτών εξελίξεων ο Ροβεσπιέρος οδηγήθηκε σε ακρότητες, κάνοντας άλλους να τον πουν δικτάτορα και άλλους μεγάλο επαναστάτη. Η περίοδος εκείνη ονομάστηκε «Τρομοκρατική περίοδος» προκαλώντας μεγάλες αντιδράσεις στους αντιπάλους του και κυρίως, στη Συμβατική Συνέλευση, έντονη καχυποψία που τους οδήγησε να τον συλλάβουν (27 Ιουλίου του 1794) όταν αποπειράθηκε να κάνει λόγο για νέες εκκαθαρίσεις των μελών της. Προφανώς οι διώξεις των μετριοπαθών δημιούργησαν μεγάλη δυσαρέσκεια μέσα στην Συνέλευση και η θέση του Ροβεσπιέρου κρίθηκε επισφαλής. Εύκολα αντιλαμβάνεται κανείς, ότι απομονώθηκε από τους τελευταίους γιατί οι ξεβράκωτοι ήταν ήδη ανεπιθύμητοι, για τους λόγους που αναφέρθηκαν πιο πάνω και χωρίς δύναμη μέσα στην Εθνοσυνέλευση. Την επόμενη μέρα, αν και τραυματισμένος σοβαρά στο σαγόνι, οδηγήθηκε με συνοπτικές διαδικασίες μπροστά στην γκιλοτίνα. Μαζί του εκτελέστηκε και ο Σαιν Ζιστ και τις επόμενες μέρες οδηγήθηκαν στο ικρίωμα πολλοί οπαδοί τους!

Στο σημείο αυτό κάνει δυναμική παρουσία ο Φρανσουά Μπαμπέφ, οργανώνοντας επαναστατική επιτροπή και προετοιμάζοντας λαϊκή εξέγερση για την ανατροπή του ασύδοτου Διευθυντηρίου.
Ο μεγάλος πολιτικός πήρε δραστικά μέρος στην επανάσταση, από τις πρώτες μέρες ακόμα. Μάταια όμως περίμενε από την κυβέρνηση των Ιακωβίνων να εφαρμόσει τον «αγροτικό νόμο» του που πρότεινε από το 1789 ζητώντας κατάργηση των φεουδαρχικών προνομίων, δήμευση της Εκκλησιαστικής περιουσίας και μοίρασμα των κτημάτων σε όλους τους πολίτες ανεξαιρέτως, με δίκαιους όρους και ισότητα! Για τους αγώνες εκείνους, από την πρώτη μέρα της Επανάστασης στη Γαλλία, διεκδικώντας την ισότητα των πολιτών, τρεις φορές κλείστηκε στη φυλακή (1790, 1793 και 1795), εισπράττοντας μόνο βία συκοφαντία και αντίδραση! Σας θυμίζει τίποτα αυτό;

Στις 8 του Μάη μια διαδήλωση σχεδόν 20000 πολιτών απαίτησαν από την κυβέρνηση να εφαρμόσει το σύνταγμα του 1793. Αυτό όμως δεν άρεσε καθόλου στο «Διευθυντήριο» και γι αυτό συνέλαβε τα δυο ηγετικά μέλη της οργάνωσης. Τον Μπαμπέφ και τον Μπουοναρρότι εκτέλεσαν άμεσα στη γκιλοτίνα (27/5/1797) καταπνίγοντας και την τελευταία ελπίδα δικαίωσης εκείνων που τόσα έδωσαν στην επανάσταση, ελπίζοντας ότι σύντομα θα γεύονταν τους καρπούς της νίκης. Το τρομοκρατικό «Διευθυντήριο» πολέμησε με μανία και τους Ιακωβίνους, όταν είδε ότι κοινοβουλευτικά μεγάλωσε η δύναμή τους.
Στο θέμα της θρησκείας, ακριβώς εκεί που χρειαζόταν τα τολμηρότερα βήματα για να εδραιωθούν οι πνευματικές κατακτήσεις δυστυχώς έγιναν βήματα προς τα πίσω.
Το Γενάρη του 1797 οι μετριοπαθείς διανοούμενοι της αστικής τάξης εγκαινιάζουν τη νέα τους θρησκεία, κάτω από την καθοδήγηση του θεατρικού συγγραφέα Σεμπάστιαν Μερσιέ. Τότε στο Παρίσι επαναλειτούργησαν δεκαεννιά ναοί. Η νέα θρησκεία ονομάστηκε θεοφιλανθρωπία.
Ο Σεμπάστιαν Λουδοβίκος Μερσιέ (1740-1814) επί Ροβεσπιέρου ήταν πολιτικός κρατούμενος, όμως μετά το θάνατο του τελευταίου απελευθερώθηκε. Ήταν επηρεασμένος από τον Ζαν Ζακ Ρουσσώ. Αν και τα θεατρικά του έργα είχαν αντικληρικό περιεχόμενο, ο ίδιος ήταν ένας μετριοπαθής ντεϊστής που πίστευε στην ύπαρξη του θεού και την αθανασία της ψυχής. Έτσι, πίστευε, ότι ο άνθρωπος μπορεί να οδηγηθεί προς τις ηθικές αρχές και να σέβεται τις πολιτικές αρετές για τον έννομο κοινωνικό βίο.
Όμως, χωρίς παιδεία και καθοδήγηση η θρησκεία δεν μπορεί να επιβιώσει. Κανείς δεν μπορεί να λατρέψει κάτι που του το επιβάλλουν ή εκείνο που ο ίδιος δεν κατανοεί στην ολότητά του και σαν επαναστατικό σύμβολο αναγκαστικά έπρεπε σαν λάβαρο με ενθουσιασμό να σηκώσει ψηλά! Νομοτελειακά δεν ήταν έτοιμοι ακόμα να δεχτούν αυτό το ποιοτικό άλμα (και εδώ κάτι πρέπει να σας θυμίζω).
Το πραξικόπημα του Ναπολέοντα Βοναπάρτη (9/11/1799) κατέλυσε τη δημοκρατία στη Γαλλία. Το 1803 ανακηρύχτηκε αυτοκράτωρ.
Καθολικός στην πίστη ο Βοναπάρτης σταματά με πείσμα τα πειράματα των ντεϊστών, ανορθώνοντας από τα σάβανα τον καθολικισμό! Οι νίκες του θα καλύψουν κάθε δυσαρέσκεια πνευματική, αφήνοντας τους διανοούμενους στον κόσμο τους. Ο θρίαμβος της Γαλλίας ακτινοβολεί και οι κατακτήσεις του αυτοκράτορα μονοπωλούν.
Η γαλλική επανάσταση έδωσε πολλά, σε όσους θέλουν να δουν, όμως έχασε και ευκαιρίες που ορισμένοι δεν θέλουν να δουν. Η ιστορία υπάρχει για να μελετάται από τις μέλλουσες γενιές και πάντα θα είναι διδακτική για όσους θέλουν να διδαχτούν από αυτήν!
Οι εξελίξεις αυτές στη Γαλλία με ταχύτητα θα απλωθούν, τον επόμενο αιώνα, σε όλες τις χώρες της Ευρώπης. Μέσα από τις νίκες και τα λάθη του Γαλλικού επαναστατημένου λαού, θα δείξουν το δρόμο στα επαναστατικά κινήματα όλου του κόσμου.
Μπορεί στη Γαλλία η ισότητα να μην εφαρμόστηκε, όμως η αστική τάξη, σαν προοδευτική τάξη της εποχής, επέβαλλε τη θέλησή της στην αυταρχικότητα και τον απολυταρχισμό του φεουδαρχισμού χαστουκίζοντας το σύστημα και από τα δυο μάγουλα.
Και από αυτό που διεκδικούσε τη γη και από εκείνο που διεκδικούσε τον ουρανό!
Βγαίνοντας από τα σκοτάδια του Μεσαίωνα, αυτό ήταν αρκετό, ακόμα και αν την εξουσία την πήραν οι ίδιοι πάλι, αλλάζοντας τον τρόπο που θα εκμεταλλεύονται τους πολλούς.
Οι τελευταίοι, όταν καταλάβουν τη δύναμή τους, ίσως το χαστούκι που θα δώσουν να είναι αποτελεσματικότερο!
12 σχόλια:
3αιώνες μπροστά και πιστεύω η εξουσία και δύναμη βρίσκεται ακόμα στα ίδια χέρια και λιγοστά άτομα!
Μπορεί να'χουμε δύναμη σαν λαός αλλά ο φόβος και η ισχύς της εξουσίας(οικονομικής) μας αποδυναμώνει.
Τόσο αίμα χύθηκε τότε και μετά σε τόσες επαναστάσεις για να αποκτηθούν δικαιώματα και προνόμια που τώρα εν ριπή οφθαλμού χάνονται!
Δεν πιστεύω ν'αλλάξει η κατάσταση!
Θα αλλάξει! Δεν γίνεται διαφορετικά. Είναι νομοτέλεια. Απλά, αφού δεν είμαστε σε θέση να το αντιληφθούμε νωρίς, θα το αντιληφθούμε αργά, όταν θα έχουμε εξαθλιωθεί τελείως!
Γι αυτό υπάρχει η ρήση "άξιοι της μοίρας τους!"
Μπορεί με την έφοδό τους στον Ήλιο
οι Γάλοι επαναστάτες να μην τον κατέκτησαν Όμως έσκισαν την μαύρη μεσαιωνική κουρτίνα που τον σκέπαζε
Το επαναστατικό φως που ξεχύθηκε ήταν
ο φάρος ,όπως σωστά αναφέρεις,που
ενέπνευσε και οδήγησε τις Εθνικές και κοινωνικές επαναστάσεις μέχρι τις μέρες μας. Σίγουρα η βια είναι η μαμή κάθε αλλαγής. Όμως όταν είναι υπέρμετρη και αλόγιστη τότε
τρώει τα ίδια τα παιδιά της Επανάστασης.
Το αντιδραστικό Διευθυντήριο, που
έσβησε και κατέπνιξε τα οράματα της
Γαλλικής επανάστασης, σήμερα κατοικοεδρεύει στη Γουολ στρητ και
στο Σίτι του Λονδίνου.
Μέσω κυβερνήσεων μαριονέτες που διαθέτει καταδυναστεύει σχεδόν όλους τους λαούς του κόσμου.
Πιστεύω και εγώ πως νομοτελειακά
η κατάσταση θ αλλάξει. Όμως η αλλαγή αυτή δεν θα είναι αποτέλεσμα της απόλυτης εξαθλίωσης του λαού,
η απόλυτη εξαθλίωση φέρνει και την
απόλυτη υποταγή, αλλά ευνοϊκών εσωτερικών και εξωτερικών συνθηκών
αλλά προπαντός ικανής επαναστατικής
ηγεσίας.
ΖΟΥΖΟΥ ο λαός δεν φοβάται τους τυράννους του , όμως για να ξεσηκωθεί θέλει ικανή ηγεσία και
δίκαιους υλοποιήσημους στόχους.
Σωστά penesta «οι Γάλοι επαναστάτες…έσκισαν την μεσαιωνική κουρτίνα» ή όπως λένε οι ιστορικοί «ξέσκισαν τα ράσα του παπισμού». Όσο για την βία: αυτή είναι πάντα σχετική. Οι πόλεμοι και οι επαναστάσεις πάντα έχουν βία προς αυτό που πολεμούν. Σημασία έχει να μην γίνεται κατάχρηση της εξουσίας και αλόγιστη χρήση που να εκτρέπει από τους σκοπούς για τους οποίους άρχισε. Κυρίως όμως να αποσκοπεί στους αρχικούς στόχους αποτρέποντας την καιροσκοπία.
Όσο για την νομοτελειακή ανάπτυξη, αν το Σύστημα δεν φθαρεί, δεν σαπίσει όπως έχει λεχθεί και δεν εξαθλιώσει τον άνθρωπο, ο τελευταίος δεν πρόκειται να κινηθεί από τον καναπέ. Όσο έχει θα τρώει! Μόνο όταν δεν βρει να φάει, θα αναζητήσει τροφή κι αν δεν την βρει με το καλό, αναγκαστικά θα την αναζητήσει και με την βία! Τα υπόλοιπα έρχονται μόνα τους, αρκεί να καθοδηγηθούν από έμπειρους ηγέτες για να μην καταλήξει η επανάσταση αγελαία και γίνει τρομοκρατία!
ΣΥΜΠΑΤΡΙΩΤΗ ΚΑΛΑ ΤΑ ΛΕΣ ΑΛΛΑ ΔΕΝ ΜΕ ΠΕΙΘΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΚΑΛΟ ΤΗΣ ΓΑΛΛΙΚΗΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗΣ.Η ΑΛΛΗ ΠΛΕΥΡΑ ΤΟΥ ΝΟΜΊΣΜΑΤΟΣ ΗΤΑΝΕ, ΠΟΥ ΣΕ ΟΡΙΣΜΕΝΑ ΣΗΜΕΙΑ ΞΕΠΕΡΑΣΕ ΣΕ ΣΚΛΗΡΌΤΗΤΑ ΤΟ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΟ ΚΑΘΕΣΤΟΣ.
Όλες οι επαναστάσεις συμπατριώτη Ορφέα κάνουν βήματα μπροστά. Όμως δεν κάνουν όσα θέλουν. Πάντα υπάρχει αντίδραση. Πατώντας στα εμπόδια ανεβαίνουμε και οι επαναστάσεις πάντα έχουν σφοδρή αντίσταση. Ποιος είπε ότι δεν έγιναν βήματα μπροστά. Και η δική μας επανάσταση το 1821 από κει πήρε τη δύναμη να επαναστατήσει στο Πατριαρχείο και τον Σουλτάνο. Ο Κοραής έζησε την επανάσταση στο πετσί του και ο Ρήγας Φεραίος στους Γάλλους στηρίχτηκε.
Αν διάβασες την ανάρτηση μέχρι τέλους γράφω «Μπορεί στη Γαλλία η ισότητα να μην εφαρμόστηκε, όμως η αστική τάξη, σαν προοδευτική τάξη της εποχής, επέβαλλε τη θέλησή της στην αυταρχικότητα και τον απολυταρχισμό του φεουδαρχισμού χαστουκίζοντας το σύστημα και από τα δυο μάγουλα». Εσύ τι λες, λίγο είναι αυτό;
Όμως γράφω και το άλλο, που σε σένα κολλάει γάντι «Η γαλλική επανάσταση έδωσε πολλά, σε όσους θέλουν να δουν, όμως έχασε και ευκαιρίες που ορισμένοι δεν θέλουν να δουν»!
Αν ιστορικά έχεις καμιά αντίρρηση, ιδού: περιμένω σχόλιο!
Τι δελεαστικό πράγμα τελικά η ευκολία της αφέλειας...
Ο Ροβεσπιέρος, κύριε, καταρχήν δεν ήταν άθεος. Το αντίθετο μάλιστα! Ήταν ο δημιουργός και ο εισηγητής μιας καινούργιας θρησκείας: Του Υπερτάτου ΌΝΤΟΣ.
Δεύτερον, η λατρεία σας για τον Ροβιεσπιέρο φανερώνει και το προσωπικό σας όραμα για τις ανθρώπινες σχέσεις και την κοινωνία που ονειρεύεστε: 30.000 γιλοτίνες σε οχτώ μήνες: καλή σοδειά.
Άσχετα τι ρόλο παίζεις John, εγώ οφείλω να σε καλωσορίσω στο χώρο μου!
Λίγη προσοχή στο διάβασμα και λιγότερη προκατάληψη δεν θα έβλαπτε. Φαίνεται να υπέθεσες αυτά που νομίζεις για μένα γιατί από το κείμενο δεν φαίνεται να δείχνω λατρεία στον Ροβεσπιέρο. Μάλλον εναντίον του είμαι, όσο και να θέλεις να μου ρίξεις την λάσπη, πρώτη φορά επισκέπτης εδώ! Συνεπώς από τα γραφόμενα και εγώ έδειξα το ήθος του οράματος που έχω και εσύ την προκατάληψη και κυρίως το ήθος με την επιθετική σου γραφή!
Αν διάβαζες αυτήν την ανάρτηση και την προηγούμενη προσεχτικά δεν θα φάνταζες τόσο απεχθής και κυρίως αφελής.
Τέλος, η αφέλεια δεν είναι ευκολία, αλλά μάστιγα που φαίνεται σαρώνει και σένα!
Καλή σοδιά λοιπόν σε σένα! Γιατί ό,τι σπείρεις, αυτό και θα θερίσεις!
"O Ροβεσπιέρος τάχθηκε μ’ αυτούς τους απόκληρους της κοινωνίας ελπίζοντας ότι θα συγκινούσε και κάποιους από την Εθνοσυνέλευση διατηρώντας κάποια δύναμη."
Αν εσείς είστε εναντίον του Ροβεσπιέρου, μ' αυτά που γράφετε, πού να ήσασταν και υπέρ του, δηλαδή!
Κατά τα άλλα, δεν με εκπλήσσει καθόλου το ότι βλέπετε (σκοτεινούς...) ρόλους και επιθέτικότητα εκεί που δεν υπάρχουν ούτε για δείγμα. Προφανώς αυτή είναι η αρετή της αθεϊας...
Στο πρώτο σχόλιο με κατηγόρησες ότι είμαι με τον Ροβεσπιέρο. Στο δεύτερο με κατηγορείς επειδή είμαι εναντίον του!
Έχω την εντύπωση, φίλε μου, ότι σκοπός της επίσκεψής σου είναι μόνο η κατηγορία και η έριδα κι όχι να ανταλλάξεις απόψεις.
Δεν μέτρησες καθόλου το γεγονός ότι έκανα ένα αφιέρωμα προς τιμή της επετείου της Γαλλικής Επανάστασης κι όχι να κατηγορήσω ή να επιτεθώ σε κάποιον «εκεί που δεν υπάρχει ούτε για δείγμα» κατηγόρια, όπως λες. Ήμουν αμερόληπτος προς όλες τις πλευρές- εκτός από το προηγούμενο κοινωνικό σύστημα του φεουδαρχισμού, που αυτό πολεμούσαν άλλωστε και οι επαναστάτες- και γι αυτό δεν μπόρεσες να βρεις σημείο να με κατηγορήσεις! Κι αυτό φαίνεται και στην φράση που παραθέτω στο κείμενο και για το μυαλουδάκι σου ταιριάζει τέλεια «Η γαλλική επανάσταση έδωσε πολλά, σε όσους θέλουν να δουν, όμως έχασε και ευκαιρίες που ορισμένοι δεν θέλουν να δουν. Η ιστορία υπάρχει για να μελετάται από τις μέλλουσες γενιές και πάντα θα είναι διδακτική για όσους θέλουν να διδαχτούν από αυτήν!»
Εσύ όμως φίλε μου ήρθες εδώ για να ερίσεις ή να με κατηγορήσεις για ανυπόστατα θέματα και κυρίως να με κατηγορήσεις γι αυτό που σαν αρετή με τιμά: την αθεΐα μου! Γιατί δεν επικεντρώθηκες στο 1ο Μέρος που θίγω τη θρησκεία;
Ήθελες να με πλήξεις ιστορικά, έτσι;
Μα εσύ ένας ανιστόρητος χριστιανός, πού πας ξυπόλυτος στ’ αγκάθια;
Αδελφέ, δεν χρειάζεται κανείς άλλος να προσπαθήσει για να πλήξει ιστορικά, όπως λες, ή όπως αλλιώς. Το κάνεις τόσο καλά μόνος σου! Απλά συνέχισε να υπάρχεις, σε παρακαλώ. Είσαι τόσο χρήσιμος σε μας! Γιατί αν όλοι οι εχθροί του Χριστού έχουν την δική σου μόρφωση, τότε είναι σκέτη διαφήμιση γι' Αυτόν...
Νά 'σαι καλά και καλή συνέχεια!
Θα υπάρξω και χωρίς τις προτροπές σου!
Ευχαριστώ για την υπόδειξη.
Κάθε φορά που μου γράφετε, μου αφήνετε μαργαριτάρια!
Καλύτερα και από διαφήμιση!
Να είσαι κι εσύ καλά και να περνάς συχνότερα!
Δημοσίευση σχολίου