16 Νοε 2011

Η διάρρηξη της Μεσαιωνικής σκέψης από την Καρτεσιανή «μας» λογική


Τελευταία, γνωρίζω πολύ καλά, οι αναρτήσεις μου σας φαίνονται τόσο άχαρες και αποθαρρυντικές για να διαβαστούν! Ναι ξέρω, θέλετε πιπεράτα θέματα για να διώξετε το βάρος που σας δημιουργεί η καθημερινότητα, η πολιτική και κοινωνική κατάντια μας.
Ε, λοιπόν, αν δεν αναζητάτε την αλήθεια σε βάθος, ξέρετε τι εννοώ, ούτε κι αυτή η ανάρτηση είναι για σας, προσπεράστε την! Είμαι σίγουρος ότι και να την διαβάσετε, δεν θα καταλάβετε τίποτα!
Για τους άλλους πρέπει να πω ότι είναι αναγκαία για τις επόμενες δυο αναρτήσεις που θα ακολουθήσουν. Η φιλοσοφική αθωότητα, η επιστημονική άγνοια και η θρησκευτική αφέλεια είναι αυτά που χαρακτηρίζουν την σημερινή παιδεία μας και σε μεγάλο βαθμό είναι αυτά που φταίνε και μεταξύ μας δεν μπορούμε να συνεννοηθούμε!
Ακριβώς αυτά, επίσης, ευθύνονται γι’ αυτό που ονόμασα «εκπαιδευμένη λογική» και δυστυχώς αυτά ακόμα διαποτίζουν την ακαδημαϊκή μας σκέψη.
Ζητούμενο, κατά την γνώμη μου, είναι να βρούμε κοινή γλώσσα επικοινωνίας. Διαφορετικά θα πνιγόμαστε με μια γουλιά νερό και θα διαφωνούμε ακόμα και γι αυτά που πριν νομίζαμε πως συμφωνούμε.
Ανάμεσα στην αφασία και την υπέρβαση, διαλέξτε αυτό που σας ταιριάζει!

Αυτό που με ενοχλεί περισσότερο στην ανάπτυξη της σκέψης είναι όταν θεολόγοι, στη προσπάθειά τους να μιλήσουν επιστημονικά, μπλέκουν σ' αυτήν και τη θεολογία ή επιστήμονες, που προσπαθούν να φιλοσοφήσουν, συγχέουν στην επιστήμη τους και το θεό. Και οι δυο έχουν κάτι κοινό, εξαρτούν την ύπαρξη του κόσμου από ένα φανταστικό ον, ένα εξώκοσμο ον, ένα Υπερόν, θεμελιώνοντας τον «ρεαλισμό» τους σε μία ιδεαλιστική οπτική που ακόμα και μετά τον Μεσαίωνα φαίνεται όχι μόνο να αναπνέει αλλά και να αναπτερώνεται με την φιλοσοφία και την λογική του Καρτέσιου.
Σήμερα οι νέες επιστήμες, όπως η σχετικότητα και η κβαντομηχανική δεν πρέπει να ερμηνεύονται με αυτή τη λογική. Την διαστρέβλωση αυτή θα την εξετάσουμε στην επόμενη ανάρτηση που θα φανεί διογκωμένη, κάτω από την στρέβλωση της μοντέρνας φυσικής και της νεώτερης μεταφυσικής σκέψης.
Η μεταφυσική αποδείχτηκε πια λανθασμένη και ανορθολογική που μόνο να στρεβλώσει μπορεί, την εικόνα του κόσμου, παραμορφώνοντας την επιστημονική σκέψη με μια αρχέγονη θεολογία. Είναι αλήθεια ότι η φιλοσοφία του Καρτέσιου δεν διέρρηξε μόνο την Μεσαιωνική χριστιανική σκέψη, αλλά θεμελιώνοντας μια νέα ορθολογιστική αντίληψη για τον κόσμο διέρρηξε και την εικόνα της πραγματικότητας που είχαμε αποτυπωμένη στη συνείδησή μας. Η φιλοσοφία αυτή έκανε τον κόσμο μας απολύτως μηχανιστικό, αλλά διάτρητο. Κάποια κενά έχασκαν κι αυτά αναγκαίο ήταν να γεμίσουν με τη λογική που μας είχε διαποτίσει αιώνες πριν. Πάντα, όταν ο άνθρωπος αδυνατούσε να δώσει λύση έβρισκε βολική την ιδέα του θεού. Ο από μηχανής θεός είναι πάντα παρών!
Αλλά, ας δούμε το χρονικό.

Το Μεσαιωνικό μοντέλο του Δάντη (13ος αιώνας) ήταν θλιβερό και του Κοσμά του Ινδικοπλεύστη τόσο γελοίο! Ακόμα και τις παραμονές της Κοπερνίκειας επανάστασης οι ουράνιες σφαίρες βρίσκονταν στα χέρια της Διάνοιας που τις κινούσε, λέει, ο θεός με την ορμή Του!
Για να καταλάβετε τι εννοώ, τριάντα χρόνια μετά το θάνατο του Κοπέρνικου και κατά την εμφάνιση ενός νέου αστεριού στον αστερισμό της Κασσιόπης η εκτυφλωτική του λάμψη, που έφτασε τη λαμπρότητα της Αφροδίτης, αποδόθηκε σε κομήτη που… ακούστε ακούστε: τον σχημάτισαν οι ατμοί των εξατμισμένων ανθρώπινων αμαρτιών και στις οποίες έβαλε φωτιά η οργή του θεού!
Μην γελάτε…
H nova του 1572 είχε εμφανιστεί μόλις τρεις μήνες μετά τη σφαγή των Γάλλων Καλβινιστών από τους Καθολικούς, εκείνη την αποτρόπαιη νύχτα του Αγίου Βαρθολομαίου και ο θρησκευτικός παραλογισμός έδωσε την αποκεκαλυμένη αλήθεια, που ως φαίνεται, μόνο σοφοί άνδρες την εποχή εκείνη μπορούσαν να δώσουν!

Ακόμη και ο Τύχο ντε Μπράχε, ο θεμελιωτής της ενόργανης αστρονομίας, που την νύχτα της 11ης του Νοέμβρη, γυρίζοντας στο σπίτι του αργά, είδε στον ουρανό την nova εκείνη και δεν μπόρεσε να δώσει μια λογική απάντηση. Όμως κράτησε το στόμα του κλειστό.
Και μόνο του το γεγονός αυτό ήταν αρκετό για να θρυμματιστεί η θεολογική εξήγηση για την δημιουργία του κόσμου: Το νέο αυτό αστέρι πριν την 11η του Νοέμβρη δεν υπήρχε. Πότε το δημιούργησε ο θεός;
Να μια ερώτηση ακόμα για τους σημερινούς πιστούς που από τη μια ξέρουν ότι άστρα ακόμα και σήμερα γεννιούνται και από την άλλη, όπως στον Μεσαίωνα, συνεχίζουν με αφέλεια να πιστεύουν στην δημιουργία του κόσμου από ένα υπερφυσικό ον!
Τις παρατηρήσεις του Τύχο επεξεργάστηκε ο Κέπλερ που μελέτησε επιστημονικά τον πρώτο Καινοφανή (supernova) διατυπώνοντας και τους τρεις νόμους για την κίνηση των πλανητών εν μέσω καταδιώξεων της μητέρα του από την Ιερή Εξέταση (καταδικάστηκε για μαγεία στον δια πυράς θάνατον και μόνο με την συμβολή του δούκα της Βαυαρίας, ο Κέπλερ κατάφερε να τη σώσει, μετατρέποντας την ποινή της σε ισόβια κάθειρξη).

Οι νόμοι εκείνοι, λοιπόν, μαζί με τις παρατηρήσεις που έκανε ο Γαλιλαίος με το περίφημο τηλεσκόπιό του, καθιέρωσαν το νέο ηλιοκεντρικό σύστημα. Οι ανακαλύψεις του την εποχή εκείνη έρχονταν σαν βροχή, κατακλύζοντας τη θρησκευτική συνείδηση των πιστών που έπρεπε να απομυθοποιήσουν τις αποκαλυπτικές αλήθειες των γραφών. Κομήτες, πλανήτες, δορυφόροι και γαλαξίες παρατηρούνται για πρώτη φορά, μέσα από τη διόπτρα του Γαλιλαίου. Η ελεύθερη πτώση των σωμάτων, η έλξη, οι παλίρροιες και πλείστα άλλα φαινόμενα ήταν απλά φυσικά φαινόμενα που στηρίζονταν μόνο σε φυσικούς νόμους.
Πάνω στους ώμους αυτών των τριών γιγάντων πάτησε ο Νεύτων που γεννήθηκε τη χρονιά που πέθανε ο Γαλιλαίος, για να διατυπώσει τους δικούς του νόμους: τους νόμους της παγκόσμιας έλξης.
Η βαρύτητα άκουγε σε νόμους και όχι στην θέληση του θεού! Ήταν φυσική δύναμη κι όχι υπερβατική θέληση.

Η δύναμη ανάμεσα σε δυο σώματα εξαρτάται από τις μάζες και από το τετράγωνο της απόστασής τους. Η δε δύναμη ισούται με το γινόμενο της μάζας επί την επιτάχυνση του σώματος. Έτσι η πτώση ενός μήλου εξαρτάται από τους ίδιους νόμους που κυβερνούν και την κίνηση της Σελήνης, θεμελιώνοντας την ουράνια μηχανική!
Τόσο απλά διατυπώνεται η αλήθεια, όμως η θεωρία πρέπει να υπόκειται, μέσω του πειράματος, σε εξονυχιστικό έλεγχο. Οι νόμοι για να ισχύουν, έλεγε ο Βάκων πρέπει να επαληθεύονται και οι υποθέσεις όταν διαψεύδονται πρέπει να εγκαταλείπονται.
Την εποχή που στην Ιταλία ο Γαλιλαίος έκανε εκείνες τις φοβερές ανακαλύψεις, στην Αγγλία ο Βάκων διατύπωνε την θεωρία της επαγωγικής διαδικασίας που ακόμα και σήμερα χρησιμοποιούμε στην επιστημονική μεθοδολογία της έρευνας.
Η έρευνα για την αλήθεια δεν είναι αυτοσκοπός, ούτε προορίζεται για την δόξα του θεού! Η έρευνα και η επιστήμη, προκειμένου να μας υπηρετήσει, αποσκοπεί μόνο στην κατάκτηση της φύσης, αναζητώντας την αλήθεια για τον κόσμο χωρίς υστεροβουλία.

Την εποχή εκείνη (17ος αιώνας) ο κόσμος άλλαζε με την φυσική του Νεύτωνα και τους νόμους που θεμελίωναν την νέα μηχανική. Ο Καρτέσιος ήδη την είχε θεμελιώσει φιλοσοφικά. Γι αυτό και θεωρείται θεμελιωτής της σύγχρονης φιλοσοφίας. Η πίστη στην απόλυτη βεβαιότητα της επιστημονικής γνώσης, πιστεύω είναι η καρδιά της Καρτεσιανής φιλοσοφίας που διαπότισε και την δική μας λογική.
«Απορρίπτουμε κάθε γνώση που παραμένει αβέβαιη και πιθανή και δεχόμαστε μόνο όσα θεωρούμε αναμφισβήτητα και απολύτως ακριβή». Ακριβώς αυτή η φιλοσοφία είναι σήμερα κοινώς παραδεχτή και κατά την γνώμη μου αποτελεί τον πυρήνα της «εκπαιδευμένης μας λογικής». Ίσως από τον Καρτέσιο έπρεπε να ξεκινήσω για την «εκπαιδευμένη μας λογική», γιατί όπως φαίνεται δεν κατανοήθηκε σωστά και με τις νέες ανακαλύψεις διαστρέβλωσε την αντίληψή μας για τον κόσμο. Ο Καρτέσιος δεν αποδεχόταν τίποτα σαν αληθινό, αν δεν ήταν απόλυτα γνωστό, αν δεν μπορούσε να αναχθεί με την σαφήνεια της μαθηματικής απόδειξης και δεν στηριζόταν σε αναμφισβήτητες απλές δομικές έννοιες. Η φιλοσοφία του Καρτέσιου αναζητούσε το απόλυτο, το τέλειο!

Ο Καρτέσιος θεωρούσε ότι η φύση μπορεί να περιγραφεί μόνο με τα μαθηματικά και γι αυτό συσχετίζοντας την άλγεβρα με την γεωμετρία δημιούργησε ένα νέο κλάδο, την «αναλυτική γεωμετρία». Αποβλέποντας στην επιστημονική αλήθεια αμφιβάλλει για όλα εκείνα που μπορεί να αμφισβητήσει όπως είναι οι παραδοσιακές γνώσεις και οι εντυπώσεις των αισθήσεών μας.
Αυτό ακριβώς που τον ανάγκασε να αποδεχθεί την ύπαρξή του είναι η ίδια η σκέψη του. Από εκεί εμπνεύστηκε την περιβόητη ρήση cogito ergo sum (σκέπτομαι άρα υπάρχω). Ουσία της ανθρώπινης φύσης λοιπόν του Καρτέσιου είναι η σκέψη και όσα με αυτήν συλλαμβάνει τα θεωρεί αληθινά.
 Τώρα, αν τον θεό, δεν χρειάζεται να τον επαληθεύσουμε με τα μαθηματικά, είναι άλλου παπά ευαγγέλιο. Εδώ ισχύει ότι μόνο που τον σκεφτήκαμε, μπορούμε να τον δεχτούμε σαν υπαρκτό. Κάπως έτσι τον θεώρησε «τέλειο» και ο Άνσελμος πέντε αιώνες πριν!

Η αναζήτηση της αλήθειας είναι αποτέλεσμα εκπαίδευσης και αναγκαίας αναγωγής. Όμως αυτή η υπερβολική έμφαση στην αναγωγική μεθοδολογία διαπότισε την ακαδημαϊκή μας σκέψη, αυτό που αποκαλώ εκπαιδευμένη λογική.
Ακριβώς αυτή είναι που σαν μεθοδολογία μας ωθεί σήμερα να πιστεύουμε πως όλες οι όψεις των φυσικών φαινομένων γίνονται κατανοητές χάρη σ’ αυτήν την αναγωγή στα συνθετικά τους τμήματα.
Όπως πολύ σωστά διετύπωσε ο Γάλλος φιλόσοφος Φοντενέιγ «Ο Καρτέσιος ξεκίνησε από αυτό που καταλάβαινε καλά, με σκοπό να ανακαλύψει τις αιτίες όσων αντιλαμβάνονταν, ενώ ο Νεύτων ξεκίνησε από αυτά που αντιλαμβανόταν καλά, με σκοπό να βρει τις αιτίες τους».
Αυτός ήταν ο υλικός κόσμος που διαγραφόταν μετά την διάρρηξη του Μεσαιωνικού σχολαστικού συστήματος, μόνο που ο Καρτέσιος πίστευε ότι ο πνευματικός κόσμος ήταν διάφορος του υλικού. Ο δυισμός του διαπότισε και τη δική μας λογική. Θεωρώντας τον νου ανώτερο από την ύλη, φυτά και ζώα ήταν απλές μηχανές και οι άνθρωποι χάρη του κωνοειδούς αδένα τους, συνέδεαν το σώμα με την λογική ψυχή, κάπου στο κέντρο του εγκεφάλου. Αυτό ήταν που μας διαφοροποιούσε από τα ζώα κι έτσι το πνεύμα διαχωρίστηκε από το σώμα, αν και τα δύο ο Καρτέσιος τα θεωρούσε δημιουργήματα του θεού. Όμως οντολογικά σαφώς υπήρχε υπεροχή του νοούμενου έναντι του αισθητού κόσμου. Ο δυισμός αυτός έκανε τόση ζημιά που δύσκολα αντιλαμβανόμαστε αυτό που προκάλεσε στην αντίληψή μας για την πραγματικότητα.

Ο Νεύτων έχοντας υπόψη του τη μεθοδολογία του Βάκωνα και τη μαθηματική ανάλυση του Καρτέσιου θεμελίωσε την νέα φυσική επιστήμη έτσι ώστε τα φυσικά φαινόμενα να διαδραματίζονται σε ένα τρισδιάστατο απόλυτο χώρο. Ο χώρος αυτός παραμένει αναλλοίωτος και αμετακίνητος από τότε που τον δημιούργησε ο θεός. Διαθέτει τη δική του φύση, ρέει ομοιόμορφα και αδιαφορεί για ό,τι συμβαίνει έξω από αυτόν. Τα βασικά δομικά στοιχεία της ύλης είναι φτιαγμένα από τον ίδιο υλικό και η ουσία κάθε αντικειμένου ανάγεται στη μάζα του. Τόσο τα υλικά μόρια, όσο και η δύναμη της βαρύτητας, είναι δημιουργήματα του θεού και κατά συνέπεια δεν υπόκειται σε μεγαλύτερη ανάλυση! Τα μόρια αυτά τα θεωρούσε τόσο σκληρά που δεν μπορούσαν να διασπαστούν και αυτό γιατί ήταν προορισμένα για τον σκοπό που δημιουργήθηκαν. Καμιά συνηθισμένη δύναμη δεν μπορεί να διασπάσει ότι έφτιαξε ο θεός κατά την δημιουργία!

Η ύπαρξη αυτής της κοσμικής μηχανής επιβάλλει και την ύπαρξη ενός μηχανικού κόσμου, όπως ακριβώς ο ωρολογοποιός βάζει σε κίνηση το ρολόι. Ο κόσμος ήταν δημιούργημα και προϋπέθετε δημιουργό. Η καρτεσιανή αυτή παραδοχή, για την οποία ούτε ο Νεύτων, ούτε ο Καρτέσιος αναγκάστηκε να υποβάλει όχι σε πειραματικό έλεγχο, αλλά έστω σε λογικό, ήταν μια εντελώς αυθαίρετη παραδοχή, όμως μας διαπότισε καλά και μας, μπερδεύοντας ανάμεσα στους νόμους και τους αριθμούς μεταφυσικά σκουπίδια που τώρα θέλουν αποκαθαρισμό. Ο ίδιος ο Καρτέσιος το είπε για την φιλοσοφία «…μοιάζει με δέντρο που οι ρίζες του είναι μεταφυσικές, ο κορμός του η φυσική και τα κλαδιά του οι άλλες επιστήμες»!
Η δυιστική αυτή οπτική σήμερα ευθύνεται για πολλές στρεβλώσεις, ειδικότερα στην προσπάθειά μας να κατανοήσουμε την πραγματικότητα αναλύοντας την σχετικότητα του Αϊνστάιν. Είμαστε πρόθυμοι να καταδικάσουμε τους φυσικούς νόμους και την επιστήμη γενικά αντί να καταδικάσουμε παγιωμένες στη συνείδησή μας ιδέες του παρελθόντος, όπως είναι τα μεταφυσικά σκουπίδια, τα αμετάβλητα μόρια της ύλης, τον απόλυτο χώρο και χρόνο και κυρίως τον δυϊσμό της φιλοσοφίας που διαστρεβλώνει την πραγματικότητα.

Μέχρι να εμφανιστεί όμως ο Αϊνστάιν αναπτύχθηκε και ο διαλεκτικός υλισμός (Χέγκελ, Φώερμπαχ, Μαρξ, Ένγκελς) που σήμερα οι οπαδοί του θετικισμού και μεταμοντερνισμού φαίνεται να μην λαμβάνουν σοβαρά υπ’ όψιν. Οι περισσότεροι ούτε που τον έχουν ακούσει! Όχι απλά αναγνώστες σαν εσάς και εμένα, αλλά και επιστήμονες σαν τον διάσημο παλαιοντολόγο Τεγιάρ ντε Σαρντέν και τον μεγάλο αστρονόμο Τζέημς Τζηνς που χωρίς φιλοσοφικά εφόδια αδυνατούν να περιγράψουν φιλοσοφικά ακόμα και τα συμπεράσματα των δικών τους ερευνών. Αν και επιστήμονες, ιδεαλιστές-πιστοί διαστρεβλώνουν την πραγματικότητα μπερδεύοντας και τούς αδαείς αναγνώστες τους.
Πότε κάνοντας υποθέσεις, πότε υπερβάλλοντας και πότε αδυνατώντας να κατανοήσουν και οι ίδιοι την πραγματικότητα, πολλοί φυσικοί αραδιάζουν αρλούμπες. Σκέψου τώρα σε τι μπορεί να πιστέψει ο τυχάρπαστος πιστός που ούτε από φιλοσοφία γνωρίζει ούτε από φυσική.

Έτσι, ο ιδεαλισμός και η νεώτερη μεταφυσική αναστηλώνονται πάλι μέσα από τις διαστρεβλώσεις των νέων ανακαλύψεων και οι απλοϊκοί αναγνώστες διαβάζοντας με γοητεία τα τελευταία επιστημονικά επιτεύγματα νομίζουν ότι μεμιάς μέσα τους διαλευκαίνονται όλα, πουλώντας μούρη κι αυτοί με την σειρά τους, κάνοντας λόγο για κατάρρευση της αιτιότητας, για σωματίδια του θεού, για χορδές, διαστάσεις και για την περιβόητη διακύμανση του κενού! Με μιας φωτίστηκαν, εξαφανίζοντας την ύλη από μπροστά τους! Η ύλη εξαϋλώθηκε λένε, ζήτω το πνεύμα!
Το τι βαρύγδουπους όρους ακούς δεν λέγεται. Οι θεωρίες δίνουν και παίρνουν και μπροστά στο «πανηγύρι κβαντοπληγμένων οραματιστών» ο ιδεαλισμός γνωρίζει δόξες που από τον Μεσαίωνα είχε να δει. Ναι, όπως τότε, στα πηγαδάκια των αστρολόγων και αλχημιστών που μπορούσες να ακούσεις κάθε ανοησία. Από τις θαυματουργικές ιδιότητες του μανδραγόρα, μέχρι την ανάπτυξη της φιλοσοφικής λίθου που σε μετουσίωνε σε θεό!  Ναι, αυτοί οι διακτυνισμένοι Νεφελίμ που εμφανίζονται μέσα από την διακύμανση του κενού, παραβιάζοντας την αιτιότητα, ζώντας την νεκρανάσταση της γάτας του Στρέντιγκερ ή σπάζοντας την κυματοσυνάρτηση όταν ο παρατηρητής… κοιτά αλλού ή αποδεικνύοντας την αβεβαιότητα του φωτόνιου, κοντοστέκοντας να αναλογίζεται από ποια σχισμή θα περάσει!
Έπαρση των αδαών ή θιασώτες βλάκες του μέλλοντος;
Τα υπόλοιπα θα τα πούμε στην άλλη ανάρτηση, αρχίζοντας από τη θεωρία της σχετικότητας, έτσι ώστε να συνειδητοποιήσουμε, πώς κάποιοι φωστήρες, με λιγοστή γνώση φυσικής και παντελή έλλειψη φιλοσοφίας, προσπαθούν να μας πείσουν ότι η νέα φυσική μας αποκαλύπτει ότι ο θεός δεν πέθανε ακόμα!

13 σχόλια:

ΛΥΧΝΟΣ ΚΑΙΟΜΕΝΟΣ είπε...

κάθε φορά που γράφεις, διαβάζω πολύ προσεκτικά κάθε σου πρόταση. δεν έχω τις γνώσεις σου, η μνήμη μου δεν συγκρατεί τις τόσες επιστημονικές αναφορές. βλέπεις, έχω εστιάσει αλλού τη σκέψη και τη μνήμη μου, ζώντας πάντα στο δικό μου, κάπως αλλούτερο κόσμο.
παρ’ όλα αυτά, και χωρίς τις απαιτούμενες γνώσεις, την παιδεία δηλαδή, καταλαβαίνω απολύτως αυτά που θέλεις να πεις. λίγη κοινή λογική χρειάζεται να έχεις, για να νοιώσεις ότι, όπου οι απαντήσεις δυσκολεύουν ή αναπάντητα δύσκολα ερωτήματα μπαίνουν, προβάλει η εύκολη, απαίδευτη λύση: ο Θεός, το έργο του Θεού, ο απανταχού παρών Θεός...
τι κρίμα... ακόμα και στις μέρες μας, κριτική και λογική σκέψη να μην υπάρχει...

Vermilion είπε...

Καλημέρα.
Είχες-δεν είχες, με πόρωσες!
Κυρίως διότι έχω ατέλειωτες απορίες για πολλά από όσα είπες.

Όντως οι Καρτέσιος & Νεύτων έμπλεξαν το θεό στα συμπεράσματά τους. Δεν παραγνωρίζω την τεράστια προσφορά τους αλλά μήπως επηρεάζονταν (α) από φόβο προς το θρησκευτικό κατεστημένο της εποχής και για να το εξευμενίζουν/καθησυχάζουν ''έχωσαν'' και ολίγη από θεό μέσα στις θεωρίες?
(β) από τα πεπερασμένα μέσα που κατείχαν καθώς κ την τότε τεχνολογία?
δεν υπονοώ το αυτονόητο της απάντησης, απλά αναρωτιέμαι.

Διότι και ο Γαλιλαίος, παρ' ότι ήξερε την αλήθεια την αρνήθηκε όταν τέθηκε το θέμα της ζωής του! μήπως τελικά δεν είχε και τόση μεγάλη σημασία συγκριτικά με το αν θα έβγαινε ζωντανός? άλλο το να ξέρεις μια αλήθεια κι άλλο το αν θα πέθαινες για αυτήν...δεν ξέρω...σκέψεις κάνω!

Αλήθεια, υπάρχει άνθρωπος που παίρνει το κοσμολογικό μοντέλο του Δάντη στα σοβαρά κ τον βλέπει ως κάτι παραπάνω από ποιητή? έχω διαβάσει την ΄΄Θεια Κωμωδία'' αλλά ποτέ δεν φαντάστηκα κάτι τέτοιο!

Επίσης θέλω πολύ να εξηγήσεις αυτό που έγραψες ''αναγωγή στα συνθετικά τους τμήματα'' γιατί έχω κολλήσει!

Ο Χέγκελ θεωρείται εκτός από διαλεκτικός ,και υλιστής? διότι αυτά που λέει περί ''παγκόσμιου πνεύματος της ιστορίας'' μού φαίνονται φουλ ιδεαλιστικά.

Και μιας κ αφιερώνεις αρκετό χώρο στον Καρτέσιο...Θεωρείς ότι η σωστή μετάφραση για τη λέξη ''ντετερμινισμός'' είναι ''αιτιοκρατία''? δλδ το να προκαλούν τα ίδια αίτια, πάντα κι αναπόφευκτα, τα ίδια αποτελέσματα, λέγεται αιτιοκρατία (άρα και λογική) ή μήπως είναι μια άλλη λέξη για τη μοιρολατρία ή και γω δεν ξέρω τι άλλο? έχω γενικά την εντύπωση πως στα σχολεία εστιάζουν πάρα πολύ στη μηχανιστική σκέψη παρά π.χ στην προβολή της κβαντικής θεωρίας ή (σε καθαρά φιλοσοφικό επίπεδο) της πιο ευέλικτης κ ανθρωποκεντρικής αρχαιοελληνικής αντίληψης.

Γενικά πάντως το πρόβλημα με το σύγχρονο ιδεαλισμό είναι ότι σπάνια παρουσιάζεται αυτούσιος αλλά προσπαθεί να φτιάξει προσμίξεις με τον υλισμό κ αυτό κάνει πολύ περίπλοκα τα πράγματα! ζούμε στην εποχή του ''ναι μεν αλλά''. ''Φοριέται'' πολύ η άποψη ότι το να δέχεσαι ως αφετηρία την ύλη είναι ''ξεροκεφαλιά''. Και δεν υποτιμώ καθόλου την αξία του πνεύματος! αλλά δεν θεωρώ ότι υπάρχει αυθύπαρκτο, πριν ή και μετά τον ''εδώ κόσμο'' και έξω από την ύλη.

Αν παρ’ ολ’ αυτά η μεταφυσική είναι μια μεγάλη δεξαμενή γνώσης που (μόνο προς το παρόν) είναι άγνωστη για την επιστημονική έρευνα ΚΑΙ ΟΧΙ μια αμετάβλητη και σταθερή ως προς το περιεχόμενο και τις ιδιότητες κατάσταση, τότε είμαι πιστός….

Ζητώ συγνώμη που σε έπρηξα αλλά υποθέτω πως αυτό είναι ένα κριτήριο για την αξία του κειμένου, έτσι δεν είναι?

Άθεος είπε...

ΛΥΧΝΟΣ ΚΑΙΟΜΕΝΟΣ
Σε αντιλαμβάνομαι γιατί έχεις διαφορετικό προσανατολισμό, θέλω να πω ποιητικό, πράγμα που μάλλον σε αποθαρρύνει και να διαβάσεις μια ανάρτησή μου. Φαίνεται τόσο πεζή… Γι αυτό και σε ευχαριστώ, όποτε κάνεις τον κόπο να με διαβάσεις και τέλος να γράψεις δυο κουβέντες.
Δυστυχώς, η πίστη στο θεό δεν μπορεί να συμβαδίσει με την λογική. Βρίσκονται εκ διαμέτρου σε αντίθετες κατευθύνσεις και ο προσανατολισμός αποκλειόμενος!

Άθεος είπε...

Vermilion
Εγώ σε πόρωσα ή εσύ πας να με… πρήξεις!!
Μου άρεσε όμως το σχόλιό σου. Πραγματικά φαίνεται να θέλεις να επικοινωνήσεις και να ανταλλάξεις γνώμες.
Έχουμε και λέμε:
Η φυσική του Νεύτωνα και η φιλοσοφία του Καρτέσιου δεν γράφτηκε έτσι ώστε να δικαιολογεί φόβο της Εκκλησίας. Αν υπήρχε κάτι τέτοιο δεν θα έγραφαν ούτε αυτά που έγραψαν. Ό,τι έγραψαν, τα έγραψαν εκ πεποιθήσεως. Τα πίστευαν απολύτως. Ειδικά ο Νεύτων ήταν πολύ θρήσκος! Έγραψε βιβλία που σαν επιστήμονα τον εκθέτουν στο έπακρον. Ο Καρτέσιος δέχτηκε τον θεό γιατί το μηχανιστικό του μοντέλο το είχε ανάγκη και οι εκπρόσωποι της Εκκλησίας βρήκαν επιστημονικό αποκούμπι. Μην ξεχνάς ότι κανένας από τους δυο δεν ήταν Ιταλός ώστε να τον εποπτεύει η Απαγορευτική Αρχή των Ιησουϊτών. Γι αυτό δεν χωρά σύγκριση με τον Γαλιλαίο που αναγκάστηκε να αποκηρύξει επιστημονικές θέσεις μπροστά στην καταδικαστική απόφαση των Ιεροεξεταστών.
Το κοσμολογικό μοντέλο του Δάντη ήταν αυτό που κυριαρχούσε τον Μεσαίωνα στην Δύση, μην σου φαίνεται παράξενο αυτό. Το γράφουν και οι εγκυκλοπαίδειες. Μην συγκρίνεις τον εαυτό σου. Βρίσκεσαι εκτός χώρου και χρόνου!
Η αναγωγή στα συνθετικά τμήματα δείχνει τον κατακερματισμό του «όλου» και πρέπει να γνωρίζεις ότι ο αναγωγισμός αυτός αποτελεί το χαρακτηριστικό γνώρισμα της κλασικής επιστημονικής μας προσέγγισης (αστικός ορθολογισμός). Εκεί βασίζεται όλη η αντίληψή μας για την επιστήμη. Αυτή καθοδηγεί την αντίληψή μας για την αιτιοκρατία (ντεντερμινισμός, από το determino= καθορίζω). Όμως αυτή είναι μηχανιστική. Στην κβαντομηχανική η αιτιοκρατία είναι διαφορετική γιατί δεν κατακερματίζει ένα σύστημα στα συνθετικά του τμήματα και ως εκ τούτου έχουμε νέες δυνατότητες που κάποιοι ανεγκέφαλοι θεωρούν ότι η αιτιότητα καταρρέει!
Περίμενε και τις δυο άλλες αναρτήσεις για να ολοκληρώσεις άποψη. Για την ώρα αυτά αρκούν. Όταν πετάει η πεταλούδα στο Πεκίνο, δεν φυσάει στη Νέα Υόρκη (χα χα χα)!
Στα σχολεία εστιάζονται στον αστικό ορθολογισμό γιατί τους βολεύει. Τελευταία και το bing bang προωθείται γιατί βολεύει αυτόν τον ιδεαλιστικό ορθολογισμό. Βρήκαν οι ιδεαλιστές την κοσμολογία για να στηρίξουν την κοσμογονία τους!
Ποιος είπε ότι το πνεύμα υποτιμάται! Αυτό μας κάνει να σκεφτόμαστε. Όμως αυτό δεν είναι ουσία, αλλά παράγωγο εγκεφαλικής δραστηριότητας. Συνεπώς έπεται της ύλης.
Η ύλη από την άλλη είναι αυθύπαρκτη και όχι δημιούργημα. Το τελευταίο δημιουργεί περισσότερα προβλήματα απ’ ότι λύνει! Τι πάει να πει «πριν» και «μετά»; Τι υπήρχε πριν, τι θα υπάρχει μετά; Ιδεαλιστικά ερωτήματα χωρίς νόημα! Επίσης, τι πάει να πει «έξω»; Από πού έξω, από το Σύμπαν; Το ερώτημα αντιφάσκει με τον εαυτό του!
Η μεταφυσική αποδείχτηκε μια πανάρχαια ιδεαλιστική θεωρία που δεν μπορεί να σταθεί επιστημονικά.
Αν θέλεις να είσαι πιστός, ας είσαι!
Αν θέλεις να γίνεις, γίνε!
Όμως μην ανακατεύεις την επιστήμη, αφού αυτή δεν μπορεί ούτε να την επιβεβαιώσει, ούτε να την διαψεύσει. Συνεπώς είναι άνευ νοήματος γι αυτήν!
Κι αν κάποια απορία σου παραμένει, μην διστάσεις να μου ξαναγράψεις!

ΛΥΧΝΟΣ ΚΑΙΟΜΕΝΟΣ είπε...

όχι, όχι δεν εννοούσα αυτό. καθόλου πεζά δεν μου φαίνονται και ίσα-ίσα με πολύ ενδιαφέρον διαβάζω τις αναρτήσεις σου.
αυτό που ήθελα να πω είναι, πως δεν έχω τις γνώσεις τις δικές σου στα θέματα αυτά και κάποια αντίστοιχα βιβλία που έχω διαβάσει, δεν τα συγκρατώ στη μνήμη μου γιατί γεμάτη την έχω με άλλα πράγματα.
ας πούμε το βιβλίο που διάβασα "Η περί θεού αυταπάτη", το βρήκα πολύ ενδιαφέρον. έλα μου που δεν το θυμάμαι πια, για να μεταφέρω ότι διάβασα και αλλού... να, αυτό ήθελα να πω.
ευτυχώς έχω και εσένα. σε διαβάζω και πολλά μου επανέρχονται στη μνήμη και άλλα τα μαθαίνω από την αρχή!

σε φιλώ! όμορφη νύχτα να έχεις!

Άθεος είπε...

Μην θίγεσαι Λύχνε μου, σε κατάλαβα.
Εννοούσα, επειδή εσύ σκέφτεσαι ποιητικά και εγώ γράφω σε πεζό λόγο, χωρίς μέτρο και ρυθμό στο λόγο, είναι σαν να βγαίνεις από τον ρυθμό σου. Δεν εννοώ ότι εσύ κατάλαβες ότι εγώ είμαι κοινότυπος, δηλαδή σκέφτομαι χωρίς πρωτοτυπία. Το αντιλαμβάνομαι κι εγώ όταν προσπαθώ να αποσυμβολίσω ένα ποίημα. Δυσκολεύομαι γιατί στη σκέψη μου προσπαθώ να αποφύγω τις εξάρσεις που στον ποιητή είναι κοινότυπη!
Για τον Ντόκινς που ανέφερες, μην νομίζεις ότι εγώ θυμάμαι τι έλεγε το βιβλίο του. Κι εγώ ξεχνώ και όλοι μας. Αν ασχολείσαι συχνά με τα επιχειρήματά του θα τα θυμάσαι, διαφορετικά εύκολα θα ξεχαστούν. Όλοι, λίγο πολύ, έχουμε διαφορετικά πράγματα στο μυαλό μας που μας απασχολούν. Εγώ γράφω διαφορετικά πράγματα, ιστορία, φιλοσοφία, επιστήμη, θρησκειολογία. Αν κάτι απ’ όλα σε ενδιαφέρει πολύ, θα σου μείνει. Αλλά και αν το ξεχάσεις, να είσαι σίγουρη πως αν το συναντήσεις μπροστά σου θα το θυμηθείς αμέσως.
Να είσαι καλά κι εσύ!

Άθεος είπε...

Vermilion
Ξέχασα να σου απαντήσω για τον Χέγκελ.
Φυσικά και είναι ιδεαλιστής. Ο διαλεκτικός ιδεαλισμός του αντιστράφηκε από τον Μαρξ που τον μετέτρεψε σε διαλεκτικό υλισμό. Ο Ένγκελς ήταν αυτός που μετά το θάνατο του Μαρξ ανέπτυξε και την διαλεκτική της φύσης, που εξηγεί, τόσο την φυσική του Μάξγουελ, όσο και την σχετικότητα και την κβαντομηχανική σήμερα.

zoyzoy είπε...

Αμ! δεν είναι μόνο ο Λύχνος που χάνεται μέσα στις φυσικές και επιστημονικές έννοιες.
Μα τι να κάνω??
Το παλεύω και ψάχνω μετά τι είναι "ντεισμός" τι "γνωστικισμό" και'γω δεν ξέρω τι άλλα μου βάζεις κάθε φορά.
Το κακό ήταν που ήθελαν σε όλα να βάλουν και το Θεό μέσα αλλο φυσική άλλο επιστήμη άλλο Θρησκεία.

Ενώ στην Αρχαία Ελλάδα γιατί προχώρησαν οι επιστήμες άσχετα με την Θρησκεία η κάθε μια είχε τη δική της θέση χωρίς να μπλέκει η μία σε δρόμους της άλλης.

Σήμερα απόλαυσε τις πλειάδες(πεφταστέρια)μετά την 1 που θα'ναι στον ουρανό και κάνε πολλές ευχές μήπως και δούμε άσπρη μέρα:))

Τα θαλασσινά μου!

Άθεος είπε...

Είδες βρε zoyzoy τι μας κάνανε;
Ήταν που ήταν μυστήρια η φύση, που της άρεσε να κρύβεται, ήρθαν και οι κατεργάρηδες με τις ιδεαλιστικές φιλοσοφίες να θολώσουν κι άλλο τα νερά και να, άντε να βγάλεις άκρη τώρα.
Τι κάνω εγώ;
Προσπαθώ να τα ξεμπερδέψω. Όποιος κατάλαβε, κατάλαβε!
Και όσα να καταλάβεις, καλό είναι, από το να μην έχει πάρει είδηση κανείς, ούτε αυτό που βλέπω πως κατάλαβες!
Οι περισσότεροι κοιμούνται τον ύπνο του δικαίου.
Στην Αθήνα, με τόσο φως, δεν μπορείς να δεις πεφταστέρια. Και ειδικά σήμερα που εκτυφλώνεται ο καθένας με τις μολότοφ!
Ούτε ελπίζω σε τέτοιους ιδεαλισμούς! Την άσπρη μέρα θα την δούμε αφού ξυπνήσουμε από το λήθαργο που μας δέρνει και θα αντιληφθούμε, αφού κατανοήσουμε τον κόσμο μας, ότι μπορούμε και να τον αλλάξουμε!

Dyer είπε...

“…προσπαθούν να μας πείσουν ότι η νέα φυσική μας αποκαλύπτει ότι ο θεός δεν πέθανε ακόμα!”
Όταν είσαι δογματικός καταντάς γελοίος. Ότι και να αποδειχτεί αυτοί θα το παραποιούν για να καταλήξουν στην «δογματική αλήθεια». Όλα γι’ αυτούς είναι μια αποκάλυψη των σχεδίων του!
Δεν μπόρεσα να προσθέσω τίποτα στο εξαιρετικό άρθρο σου φίλε Άθεε.
Είμαι σε αναμονή του επόμενου.

Άθεος είπε...

Φαίνεται η αμηχανία σου Dyer!
Περίμενε τις επόμενες, σίγουρα κάτι θα βρεις να πεις τότε!

Χαζούλης είπε...

"η πίστη στο θεό δεν μπορεί να συμβαδίσει με την λογική."

Κανένας "σώφρων" πιστός ή κληρικός δε θεωρεί ότι η επιστήμη έχει να κάνει με τη θρησκεία. Αυτά τα λένε κάτι τρελαμένοι.

Όσοι σοβαροί πιστοί αναλύουν σήμερα τη βίβλο δε τη μεταφράζουν κυριολεκτικά. Άλλα καταλήγουν σε συμπεράσματα για έναν τρόπο και μια φιλοσοφία ζωής.

Το αν συμφωνούμε ή διαφωνούμε πάνω σ' αυτή τη φιλοσοφία ή σε κομμάτια της, εξαρτάτε από τον καθένα μας.

Προσωπικά, σέβομαι τον άνθρωπο που πιστεύει, διότι η πίστη με συνείδησή ήταν και είναι δύσκολη.

Τώρα, εξακολουθώ να πιστεύω ότι οι δογματικοί υπάρχουν όχι μόνο στα θρησκευτικά ζητήματα άλλα σε όλο το κοινωνικό φάσμα. Συνέβαινε πάντα και είναι λογικό.

Άθεος είπε...

Καλωσόρισες Χαζούλη!
Αν και χαζούλης στ’ όνομα, δεν μου φαίνεσαι χαζός. Είσαι λογικότατος και συμφωνώ μαζί σου σε πολλά. Πράγματι πίστη και λογική δεν μπορεί να συμβαδίσει, όπως και η θρησκεία με την επιστήμη.
Όσο για την βίβλο που οι πιστοί δεν την ερμηνεύουν με την κυριολεκτική σημασία της, αυτό μάλλον είναι αναπόφευκτο, γιατί αν την ερμήνευαν κυριολεκτικά, θα έπρεπε να την αποστραφούν αφού δεν θα τους έπειθε, όπως είδαμε στην προηγούμενη ανάρτηση όπου ο ήλιος υποτίθεται ότι σταμάτησε για 24 ώρες να κινείται!
Βέβαια, το αν μπορεί κανείς να πιστέψει ή όχι, δεν νομίζω να εξαρτάται από τη θέλησή του, αλλά από την θέληση εκείνου που από παιδί ανέλαβε να καθοδηγήσει τη συνείδησή του (προσηλυτισμός). Βλέπε εδώ.
Φυσικά και υπάρχουν δογματικοί σε όλα τα φάσματα της κοινωνικής ζωής. Ο δογματισμός είναι ένα μίγμα οπισθοδρόμησης και εγωισμού. Ακριβώς στον αντίποδα βρίσκεται η επιστήμη.

Τα βιβλία μου

Τα βιβλία μου
ΟΙ ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΕΣ ΣΧΟΛΕΣ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΑΣ ΕΛΛΑΔΑΣ (2014 σελ. 306) Εκδόσεις ΕΝΑΛΙΟΣ

Τα βιβλία μου

Τα βιβλία μου
ΧΑΛΚΕΥΟΝΤΑΣ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ (2010 δοκίμιο 608 σελίδες) Εκδόσεις ΕΝΑΛΙΟΣ

Τα βιβλία μου

Τα βιβλία μου
Η ΚΤΗΝΩΔΙΑ ΤΗΣ ΑΓΙΟΤΗΤΑΣ (1998 μυθιστόρημα 348 σελίδες) Εξαντλημένο. Λίγα κομμάτια μόνο στο βιβλιοπωλείο "Βιβλιοχαμός" Μαυροκορδάτου 7 Αθήνα σε προσιτή τιμή. Τηλέφωνο 2103824629

ΠΙΝΑΚΑΣ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΩΝ

1. Οι θρησκείες, το είπαμε πολλές φορές, δεν ενώνουν τους ανθρώπους. Τους χωρίζουν.

Λαίλαπα για την ανθρωπότητα οι θρησκείες, δηλητηριάζουν τη ζωή!

Όπως έλεγε και ο Βολτέρος «Εκείνοι που μπορούν να σε κάνουν να πιστέψεις σε ανοησίες, μπορούν να σε κάνουν να διαπράξεις και εγκλήματα»!

2. Διαβάστε στο άλλο blog Τετραφάρμακος, το επίκαιρο άρθρο Υπάρχει ζωή πριν το θάνατο;


3. Στο έτερο blog «Ας φιλοσοφήσουμε για τη φιλία» αναρτήθηκε νέο θέμα «Για τη φιλία και τη ζωή σύμφωνα με τον Επίκουρο»

4. Πρόσκληση για δράση: αιτήσεις κατάργησης προσευχής και θρησκευτικών συμβόλων στα σχολεία

5. Να και μια είδηση που ενδιαφέρει: Παιδική κατασκήνωση για...άθεους

Επιτέλους υπάρχει επίθεση στην οπισθοδρόμηση!

6. Αντικαταστήστε άχρηστες θρησκευτικές γιορτές με ουσιαστικές γιορτές που εξυψώνουν τον άνθρωπο και την αλήθεια!

Απολαύστε το Children of Evolution και την «Ημέρα της Εξέλιξης» σαν μια πιθανή γιορτή που δεν θα αργήσει να γιορταστεί απ’ όλους μας!

7. Επίσης μην ξεχάσετε κι αυτό: Is This The Real Thing


Σχολιάστε το blog στο σύνολό του

Σχολιάστε το blog στο σύνολό του
Κάντε κριτική, πέστε τη γνώμη σας. Πείτε τη γνώμη σας άφοβα, ελεύθερα, ξάστερα!
Λόγω μεγάλου αριθμού σχολιαστών, παρακαλώ στο τέλος των σχολίων επιλέξτε Νεώτερο ή πατήστε εδώ.





Χριστιανικοί Βανδαλισμοί

Δείτε το λογοκριμένο κομμάτι της ταινίας του Κώστα Γαβρά για τους βανδαλισμούς των Χριστιανών επί της Ζωοφόρου του Παρθενώνα ΕΔΩ.

Ντοκιμαντέρ του Bill Maher Religulous 1 έως 11 με ελληνικούς υπότιτλους

Δείτε το Ντοκιμαντέρ του Bill Maher με ελληνικούς υπότιτλους. Αν δεν εμφανίζονται υπότιτλοι, πατάτε το άσπρο τρίγωνο κάτω δεξιά ενώ παίζει το video και στην στήλη που εμφανίζεται ενεργοποιείτε τους υπότιτλους πατώντας το κουμπί CC. Καλή διασκέδαση. Religulous 1 Religulous 2 Religulous 3 Religulous 4 Religulous 5 Religulous 6 Religulous 7 Religulous 8 Religulous 9 Religulous 10 Religulous 11 …και μια μικρή συνέντευξη του Richard Dawkins στον Bill Maher για όλα

Η ΑΡΡΩΣΤΙΑ ΤΗΣ ΘΡΗΣΚΕΙΑΣ - Richard Dawkins

Παρακολουθήστε τις βλαβερές συνέπειες της θρησκείας μέσα από πέντε μικρά video του Richard Dawkins (μέσω paratiritis7's Channel) Αν δεν εμφανίζονται οι ελληνικοί υπότιτλοι ενεργοποιήστε τους με το κουμπί στη δεξιά κάτω πλευρά της οθόνης. Η ΑΡΡΩΣΤΙΑ ΤΗΣ ΘΡΗΣΚΕΙΑΣ video: 1-5