Απόστολος Λυμπερίδης: Ο Προμηθέας, τα πυρηνικά και οι εξωγήινοι
Απρίλιος 17, 2019
![]() |
Κάνε κλικ στην εικόνα για να μεγεθυνθεί |
Ο αναγνώστης που θα πάρει στα χέρια του το βιβλίο σας, «Ο νέος Προμηθέας», εκδόσεις Ενάλιος, αναμένει ιστορία και επιστημονική φαντασία;
Πρόκειται για Επιστημονική Φαντασία, εκείνο το λογοτεχνικό είδος που οι περισσότεροι Έλληνες αναγνώστες όχι μόνο δεν ξέρουν τι είναι αλλά το παρεξηγούν και από πάνω. Ένα παρεξηγημένο είδος λογοτεχνίας αντίθετα απ’ ό,τι συμβαίνει στις χώρες του εξωτερικού. Πρόκειται λοιπόν για πιθανές ιστορίες που θίγουν όλες τις εκφάνσεις της ζωής μας, πότε ιστορικού ή κοινωνικού περιεχομένου, που αναφέρονται στις σχέσεις των ανθρώπων στη γη και πότε σε ταξίδια στο διάστημα αναζητώντας άλλους πιθανούς κόσμους. Το κεντρικό θέμα των μυθιστοριών αυτών εμπνέεται σχεδόν πάντα από επιστημονικές καινοτομίες που σκοπό έχουν να προβληματίσουν και να δώσουν καινοτόμες λύσεις. Όταν λέμε όμως Ε.Φ. δεν εννοούμε αυτό που κατηγοριοποιούμε σαν «Μυθιστόρημα του Φανταστικού» που στερείται και του πιθανού και του εφικτού που πολλές φορές δεν έχει ούτε επιστημονικό στήριγμα.
Από που εμπνευστήκατε την ιδέα του βιβλίου;
Το έργο αυτό είναι μια ανθολογία πέντε μικρών διηγημάτων που με την ευκαιρία απαντά και στην προηγούμενη ερώτηση ώστε να ξεκαθαριστεί ακόμα καλύτερα, τι θα πρέπει να περιμένει ο αναγνώστης διαβάζοντάς το.
Από το πρώτο διήγημα εμπνεύστηκα τον τίτλο του. Ο «Νέος Προμηθέας» δένει νοηματικά και φιλοσοφικά τον αρχαίο μύθο με την σημερινή απειλή των πυρηνικών όπλων που ένας τέτοιος πόλεμος αν ξεσπάσει, θα αφανίσει ολόκληρο το ανθρώπινο είδος. Ο μύθος, στο διήγημα αυτό, έχει ακόμα πολλά να δώσει, αφήνοντας έκπληκτο, όχι μόνο τον ήρωα του διηγήματος, αλλά πρωτίστως τον αναγνώστη. Όμως, εκείνο που πρέπει να διδαχθούμε από το διήγημα αυτό είναι το καταστροφικό αποτέλεσμα ενός τέτοιου πολέμου που φοβάμαι, στην πραγματικότητα, δεν θα καταφέρουμε να αποφύγουμε.
Οι κάτοικοι του «Πλανήτη Κόκο» θα μας γυρίσουν στο παρελθόν. Σε κάποιους θα θυμίσουν την παιδική μας ηλικία που έχουμε ξεχάσει, τότε που αγωνιώδεις κραυγές των προγόνων μας δημιούργησαν το δικό τους πέρασμα στο μέλλον. Η αγωνιώδης αφελής εξήγηση της φύσης δημιούργησε τις πρώτες προκαταλήψεις και δεισιδαιμονίες και στη συνέχεια τις θρησκείες, το τελετουργικό και τις συμβάσεις για να μας χωρίζουν σαν είδος, διαιωνίζοντας με τις αντιθέσεις τους και με τον δικό τους θεό, χειραγωγώντας τις συνειδήσεις μέχρι τις μέρες μας.
Στο «Χαμένος στο όνειρο», εκθέτω ένα αγαπημένο θέμα. Την αντίσταση ενάντια στην αγυρτεία και την αφέλεια την θεωρώ επιβεβλημένη για εκείνον που αντιστέκεται να χειραγωγηθεί από το Σύστημα. Μπορεί οι φαύλοι να στέκονται αμήχανα μπροστά στους σοφούς, όμως οι αγύρτες γίνονται πάμπλουτοι όταν συναντούν βλάκες! Τον πόλεμο των μαγισσών τον πληρώσαμε ακριβά τον Μεσαίωνα και η αφέλεια, όπως φαίνεται, συνεχίζει να μας διαφεντεύει.
«Η Λερναία Ύδρα του Ιδεαλισμού» θίγει ακριβώς το πρόβλημα του ιδεαλισμού του προηγούμενου διηγήματος που συνεχίζει να μας ταλανίζει σαν μάστιγα και επιδημία. Απίστευτο και όμως αληθινό! Μελλοντολόγοι, προφήτες και τσαρλατάνοι εστιασμένοι στο χρήμα και στη δόξα εκμεταλλεύονται πιστούς και αφελείς. Όμως η αγυρτεία και ο τσαρλατανισμός δεν συνάδουν με το πνευματικό επίπεδο της πολιτισμένης κοινωνίας μας. Πρέπει να αντιδράσουμε.
Τέλος με τα «Τρία Παράξενα Όντα» βάζουμε το κερασάκι στην τούρτα. Ένα διήγημα που ανήκει στο είδος short-short-short story σκοπό έχει να σας δείξει, πως ακόμα και με λίγα λόγια μπορούμε να πούμε πολλά πράγματα, εκπλήττοντας τον αναγνώστη στο τέλος με μπόλικο σασπένς!
Έχετε γράψει άλλα μυθιστορήματα αυτού του είδους;
Το πρώτο μυθιστόρημα πριν από είκοσι χρόνια. Είχε τον τίτλο «Η Κτηνωδία της Αγιότητας», κάτι ανάμεσα σε Ε.Φ. και ιστορικού μυθιστορήματος, που αναφέρεται στην Ρώμη του 1640, λίγο μετά τη δίκη του Γαλιλαίου.
Θεωρείτε απαραίτητο ο συγγραφέας να είναι και καλός αναγνώστης;
Εξυπακούεται ότι αν δεν είναι ο ίδιος τέτοιος δεν πρέπει να έχει και την απαίτηση με το γράψιμό του, να προσελκύσει αντίστοιχα τους κατάλληλους αναγνώστες.
Ποιους συγγραφείς προτιμάτε;
Αυτούς που έχουν να πουν κάτι και όχι εκείνους που περιαυτολογούν, χαϊδεύοντας αυτιά. Δεν με ελκύουν τα μεγάλα και τα όμορφα λόγια, που πιθανότατα αποπλανούν ιδεολογικά τον αναγνώστη, αναζητώντας εύκολα θύματα στις ιδιοτελείς επιδιώξεις τους. Με ελκύει ο φιλοσοφημένος και τεκμηριωμένος λόγος που στηρίζεται επιστημονικά και ρηξικέλευθα δίνει απαντήσεις, ανοίγοντας ασφαλή μονοπάτια για τον άνθρωπο και το μέλλον του.
Τι άλλα βιβλία έχετε γράψει και ποια είναι γενικότερα τα ενδιαφέροντά σας.
Πιο πάνω σας είπα το πρώτο. Στη συνέχεια εξέδωσα δυο δοκίμια, από τον ίδιο εκδοτικό οίκο με τον «Νέο Προμηθέα» το «Χαλκεύοντας την Ιστορία» και τις «Φιλοσοφικές Σχολές της Αρχαίας Ελλάδας». Στο τελευταίο στάδιο επεξεργασίας βρίσκονται άλλα δυο δοκίμια που θα μπορούσα να πω συμπληρώνουν την θεματολογία του «Χαλκεύοντας την Ιστορία», μια προσπάθεια ιδεολογικής αντίστασης για όσους έχουν πειστεί ότι έχουμε συμφέρον να αντισταθούμε σε όσους μας αλλοτριώνουν και να μας χειραγωγούν.
Τα γενικότερα ενδιαφέροντά μου όμως βρίσκονται και δικτυακά, στο internet. Στο blog «Η ΑΘΕΪΑ ΕΙΝΑΙ ΑΡΕΤΗ» σε μηνιαία βάση ανεβάζω ένα άρθρο που σκοπό έχει να στηρίξει την αλήθεια, κυρίως όπου η θρησκεία και γενικότερα η αγυρτεία αποπειράται να διαστρεβλώσει ερμηνεύοντας λανθασμένα τη φύση ή να υποκαταστήσει την επιστημονική εξήγηση με θεολογία και δογματισμό.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου